13 000 tyskar på väg

Besökarna vill stanna en natt innan de kör vidare.

Goda konkurrenter. Peter Byrnes, chefskock Hornavan Hotell, Eva Karlberg, hotellchef Lyktan, Veronica Fjellström, hotellchef Silverhatten, och Hornavan Hotells tillförordnade hotellchef Karin Jakobsson smider planer. Foto: Sofie Abrahamsson

Goda konkurrenter. Peter Byrnes, chefskock Hornavan Hotell, Eva Karlberg, hotellchef Lyktan, Veronica Fjellström, hotellchef Silverhatten, och Hornavan Hotells tillförordnade hotellchef Karin Jakobsson smider planer. Foto: Sofie Abrahamsson

Foto: Foto: Sofie Abrahamsson

Not Found2014-03-18 21:27

Periodvis mellan 4 juni och 8 september kommer det att vara full fart. Omkring 13 000 tyska busscharterresenärer, fördelade på cirka 230 bussar, kommer att hålla hotellen i Arjeplog välfyllda.

Fenomenet med tyskbussarna är visserligen inte nytt i Arjeplog. Hotell Silverhatten har huserat busscharterresenärerna tidigare, men förra året ville charterbolaget prova lyckan i Arvidsjaur. Inför sommaren 2014 har man dock hört av sig igen och vill komma tillbaka till Arjeplog.

– De kontaktade oss med en intresseanmälan, och vi är givetvis glada att ta emot dem igen, säger Silverhattens hotellchef Veronica Fjellström.

Men kapaciteten räcker inte riktigt till. Med det stora antalet gäster det kommer att bli fråga om kontaktade man Hornavan Hotell och Hotell Lyktan.

– Då är det ju bättre att vi hjälps åt och har ett bra samarbete, säger Fjellström.

Kommer från Norge

Tyskbussarna kommer från Norge via Silvervägen och vill stanna en natt innan de kör vidare. Middag och frukost ska förberedas och serveras. Rummen ska städas och sängar renbäddas. Ett maskineri som kräver sin personal.

– Det leder i sin tur till att vi kan hålla öppet för andra gäster i en helt annan utsträckning än utan bussresenärerna, säger chefskocken på Hornavan Hotell Peter Byrnes.

Och vilket tillfälle kan vara mer gyllene att visa upp kommunen än när 13 000 tyskar gästar hotellen?

– Jag hoppas att såväl företagare som kommunen är på tå och ser till att det finns informationsmaterial på alla hotell. Kanske ett bildspel eller försäljning av råvaror som är typiska för oss, säger Byrnes.

undefined
Goda konkurrenter. Peter Byrnes, chefskock Hornavan Hotell, Eva Karlberg, hotellchef Lyktan, Veronica Fjellström, hotellchef Silverhatten, och Hornavan Hotells tillförordnade hotellchef Karin Jakobsson smider planer. Foto: Sofie Abrahamsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om