Klockan har passerat ett och termometern har klivit över 25 grader när den dagliga smörgåsturen rundar Killingholmen och börjar vända tillbaka mot Norsjövallen igen.
Längst bak på flotten sitter Jonas Garpegård, Johanna Hillgren och ettåriga dottern Molly och har det alldeles förträffligt.
– God mat, fint väder och vatten och sånt. Det kan inte bli mycket bättre, säger Jonas.
De berättar att de bor i Stockholm och har varit och hälsat på Johannas släkt i Luleå. När de sedan skulle åka söderut igen med husvagnen upptäckte de Rännudden i en reklamtext och bestämde sig för att göra ett stopp här.
Det behövde de inte ångra.
– Vi hade tänkt parkera en natt men det blev tre, konstaterar Jonas.
Med på flotten är även ett sällskap från Stackgrönnan, Skellefteå och Svedjan, Älvsbyn. För några av dem är det en favorit i repris.
– Mina föräldrar var här förra året och de var jättenöjda, berättar Melina Spetz, Skellefteå.
Yngst i sällskapet är fyraåriga Milly Öström. För henne är det ingen tvekan om vad som är bäst med utflykten:
– Att äta räkor.
Den som delar ut räkmackorna, kör flotten och ser till att gästerna har det bra är Charlie Johansson, ägare till Rännuddens camping. Eller Fridfulla Rännudden, som han numera föredrar att kalla anläggningen.
Charlie har haft campingen i 20 år. Han berättar att den länge har varit lite som en hobby, då han även haft ett annat jobb som tagit mycket av hans tid.
Men när pandemin slog till förra våren bestämde han sig för att göra den omstart som han funderat på i flera år. Den bestod bland annat av ett nytt servicehus, ett nytt kök och att börja med servering.
– Jag förstod att våra ordinarie gäster inte skulle komma. I stället såg jag nya besökare från kusten och då tänkte jag att de ställer lite andra krav, berättar Charlie.
Att kraven även skulle omfatta turer på en flotte med lunchsmörgåsar eller trerättersmiddagar var något som växte fram. Flotten hade han egentligen skaffat för privat bruk, men sedan han bjudit kompisar på utflykter på Norsjön blev det något som efterfrågades mer och mer.
Det blev en oväntad och omedelbar succé redan under fjolårssäsongen:
– Vi hade inte så höga förväntningar. Jag hade en idé om att vi skulle göra 700 mackor under de sju veckorna vi körde förra sommaren. Det blev 2 000. Det har varit helt galet.
Charlie berättar att företagets omsättning fördubblades i fjol och att ökningen har fortsatt i år. De nya kunderna kommer framförallt från kusten, i huvudsak från Skellefteå och norrut, till exempel Piteå, Luleå och Boden.
Dessutom har Norsjöborna hittat hit.
– De bokar upp alla middagar. Det är ett otroligt gensvar från byn.
I takt med att pandemin släpper sitt grepp börjar också de gamla gästerna komma tillbaka. Det handlar främst om besökare från södra Sverige, hemvändare, tyskar och holländare.
Det känns kul samtidigt som det kan bli ett utmaning att få plats med alla, konstaterar Charlie. Han är mån om att hålla verksamheten på en sådan nivå att det fortfarande känns roligt.
Det är ett måste om man ska jobba med något sju dagar i veckan, resonerar han:
– Jag har varit med när det har slutat vara roligt. Så var det under det sista året jag hade hotellet och dit vill jag inte tillbaka.