Ovisst läge när inlandskontoren stänger

I Norsjö och Malå växer oron för vad som ska hända när Arbetsförmedlingen lägger ned kontoren. ”Det är de som står längst ifrån arbetsmarknaden som får betala det högsta priset”, säger Christel Eriksson, personligt ombud i Norsjö.

Christel Eriksson och Mats Boström arbetar med att hjälpa människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. Att försämra tryggheten är inte något framgångsrecept, tycker de.

Christel Eriksson och Mats Boström arbetar med att hjälpa människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. Att försämra tryggheten är inte något framgångsrecept, tycker de.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö/Malå2019-10-25 06:15
undefined
Christel Eriksson och Mats Boström arbetar med att hjälpa människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. Att försämra tryggheten är inte något framgångsrecept, tycker de.

Som ett led i de stora neddragningarna inom Arbetsförmedlingen stängs kontoret i Malå den 1 november. En månad senare går kontoret i Norsjö samma öde till mötes.

Följden blir att de som behöver hjälp allt mer får förlita sig på digitala servicevägar och personlig service på distans.

Många vita fläckar på kartan inför privatiseringenKommunalrådet efterlyser statliga servicekontor

Arbetsförmedlingschef Anders Eriksson konstaterar att det här är en förändring som redan har påbörjats.

– Vad som händer nu är att vi tar ner skylten. Vi kommer inte längre att ha egna lokaler, säger han.

undefined
Anders Eriksson, arbetsförmedlingschef i Skellefteå och inlandet, konstaterar att det har skett många stora förändringar på kort tid.

För Arbetsförmedlingens del handlar det nu om att pröva sig fram: hur ofta ska personalen resa till Norsjö och Malå, i vilka fall måste kunderna åka till Skellefteå, ska mötena ske hos arbetsgivare, på kommunen eller någon annanstans?

Tvära kast

– Det finns vissa kunder som vi behöver träffa fysiskt. Men huvudspåret är att träffas via telefon eller självservice. Så är det också i Skellefteå.

Han sticker inte under stol med att det har varit tufft att anpassa sig till alla tvära kast och stora neddragningar som skett inom organisationen – från reformeringen 2014 till M- och KD-budgeten som klubbades igenom 2018 och januariöverenskommelsen i början av 2019.

Att så mycket händer samtidigt och att personalstyrkan har minskats med 3 000 personer har satt sina spår:

– Det har gjort att vi inte hinner med allt som det var tänkt. Vi hade helst behövt mer tid.

Men nu händer allt i en rasande takt och några som undrar hur det ska bli är Christel Eriksson, personligt ombud i Norsjö och Mats Boström, arbetscoach på Knut´n.

Nya vägar

De arbetar med människor som står längst ifrån arbetsmarknaden och har känt av neddragningarna på Arbetsförmedlingen i närmare ett års tid.

Frågan är vad som kommer att hända när kontoret i Norsjö stängs helt och hållet?

– Med nedläggningen kommer det att bli ännu mer märkbart, säger Christel, och får medhåll av Mats, som befarar att kontinuiteten och den personliga kontakten kommer att försvinna:

– För de flesta vi jobbar med är framförhållning viktigt. Att veta att man får träffa just den handläggaren är den lilla trygghet de har. De flesta arbetslösa fixar det här, men för dem vi jobbar med är det lite annorlunda.

För vissa kan de digitala servicevägarna kännas som ett oöverstigligt hinder. Alla äger inte en dator, kanske av ekonomiska skäl, dessutom kan det vara stressande att sitta framför en skärm och försöka lotsa sig fram.

Glesbygden drabbas

Att besöka Arbetsförmedlingens kontor i Skellefteå eller Lycksele kan också vara en prövning, inte minst för den som saknar körkort och bil.

För de flesta vi jobbar med är framförhållning viktigt. Att veta att man får träffa just den handläggaren är den lilla trygghet de har.

Med de busstider som gäller kan ett sådant besök kräva att man är borta en hel dag. Då går resan och lunchen på omkring 300 kronor.

– Det är ingen match för dig och mig. Men för den som måste vänder på tiorna är det inte så enkelt, säger Mats, som även konstaterar att en sådan resa kan vara en stor psykisk påfrestning för den som mår dåligt.

Christel ser också Arbetsförmedlingens nedmontering i inlandet som en del i något större: den växande klyftan mellan stad och land.

– Det är glesbygdskontoren som ryker, men jag kan inte tänka mig att de kostar organisationen så mycket pengar.

Samverkan

Hon betonar fördelarna som finns på en mindre ort i inlandet. Här kan olika aktörer samverka på ett helt annat sätt och här kan man sätta in ett batteri av åtgärder tack vare att det är så nära till både arbetssökande och arbetsgivare.

Att även arbetsgivarna påverkas när den lokala närvaron försvinner är något som Laila Ström, vd på Wikk, skriver under på.

undefined
Laila Ström, vd på Wikk, tycker att den lokala närvaron och kännedomen betyder mycket.

Hon berättar att hon har känt av Arbetsförmedlingens neddragningar i ett par års tid och att det känns trist att kontoret nu läggs ned:

– Den lokala kännedomen och närvaron betyder jättemycket. De känner till företaget, vad vi jobbar med och hur vi jobbar.

Servicekontor

Så vad borde då göras? Ja, enligt Christel vore en möjlig väg att inrätta ett statligt servicekontor, där Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra statliga myndigheter kan samsas.

Det har skett eller är på gång i de flesta av länets kommuner, då borde det gå att att ordna i Norsjö och Malå också:

– Det skulle göra att fallet inte blir så djupt, säger hon.

Christel framhåller att en sådan satsning vore bra för alla och menar att en sådan injektion även skulle behövas efter de affärs- och banknedläggningar som varit i Norsjö:

– Ett servicekontor skulle ge hopp och en tro på bygden. En känsla av att här kan vi leva, verka och bo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!