Udda korsning får ny sträckning

Korsningen där väg 370 möter väg 1005 i Lillholmträsk har utmärkt sig som en av de märkligaste i Norranområdet, och har även drabbats av många olyckor och incidenter. Nu byggs vägen om.

Johan Matsson, platschef hos entreprenörern NCC, tycker att arbetet har flutit på bra. Han berättar att det var flera saker som förvånade honom när han fick se korsningen första gången – sträckningen, lutningen och den lilla avtagsvägen mellan de båda vägarna.

Johan Matsson, platschef hos entreprenörern NCC, tycker att arbetet har flutit på bra. Han berättar att det var flera saker som förvånade honom när han fick se korsningen första gången – sträckningen, lutningen och den lilla avtagsvägen mellan de båda vägarna.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2024-09-15 10:00

Nyheten i korthet

  • Korsningen mellan väg 370 och väg 1005 i Lillholmträsk, känd för att vara en av de mest udda och olycksdrabbade i Norranområdet, byggs nu om.
  • Ombyggnaden innefattar att korsningen blir en T-korsning, där väg 1005 blir en obruten sträcka och de som kör längs väg 370 får väjningsplikt. Syftet är att förbättra säkerheten, särskilt med tanke på den omfattande malmbilstrafiken till och från Bolidens gruva i Kristineberg.
  • Arbetet startade i slutet av juli och beräknas vara klart under den första halvan av oktober. Projektet kostar cirka 16-17 miljoner kronor och sysselsätter närmare 20 personer.

Genom åren har den Y-formade korsningen mellan Norsjö och Malå vållat huvudbry bland trafikanter. Johan Matsson, NCC:s platschef för vägbygget, är inget undantag.

Han bor i Vindeln och hade inte kört här innan han började jobba med korsningen.

– Den var väldigt speciell. Jag hade svårt att se logiken. Det var fritt fram mellan Malå och Norsjö, det kunde ju smälla vilken dag som helst. Sedan var den lilla avtagstarmen mellan vägarna lite egen, säger Johan Matsson.

undefined
Arbetet började i slutet av juli och beräknas vara klart i början av oktober. Under arbetets gång används både lots, trafikljus och skyltar för att dirigera trafiken.

Han reagerade även över det höga krönet i väster:

– När vi hade startmöte blev jag förbryllad över hur brant det var. Jag hade bara sett en bild ur fågelperspektiv.

Men nu blir det ändring på det. När allt är klart ska det i stället bli en T-korsning, där väg 1005 blir en obruten sträcka och de som kör längs väg 370 får väjningsplikt.

Motiveringen är framförallt den omfattande malmbilstrafiken till och från Bolidens gruva i Kristineberg.

undefined
För att minska lutningen och förbättra sikten har en del av väg 1005 mot Åmliden och Kristineberg schaktats ner rejält. Samtidigt har en del av väg 370 höjts.

För att minska lutningen schaktas även krönet ned längs väg 1005, samtidigt som den första delen av väg 370 österut höjs.

Dessutom blir det ny belysning och nya skyltar i korsningen.

Ovanpå det får sträckan Lillholmträsk–Gissträsk ny beläggning. Det är egentligen ett eget projekt, men genomförs samtidigt av praktiska och ekonomiska skäl.

undefined
Fr v Johan Linder, Forsholm, Viktor Thorgren, Umeå, Krister Östergren, Vännäsby, Johan Matsson, Vindeln, Jan Fransson, Umeå och Hugo Näslund, Lycksele, har fikapaus i kojan.

Arbetet startade i slutet av juli och beräknas vara klart under den första halvan av oktober.

– Jag tycker att det har flutit på bra, säger Johan Matsson.

Han och de andra som arbetar med vägen berättar att de mestadels har fått positiva reaktioner från trafikanter och grannar. Sedan finns det någon som har sagt ”det kommer att gå åt helvete”.

undefined
Viktor Thorgren kommer ursprungligen från Norsjö, men bor numera i Umeå. ”Roligt att få vara på hemmaplan och jobba”, tycker han.

– Det gör det alltid, konstaterar Viktor Thorgren.

Kollegan Johan Linder är i alla fall övertygad om att det blir en förbättring. Han talar av egen erfarenhet, då han själv körde malmbil här mellan 2002 och 2013.

– Man kommer att se betydligt bättre. Det har också varit svårt att bromsa, säger han.

Har du varit med om att det har smällt här?

– Det har varit incidenter, men otroligt nog har det inte hänt någonting under mina år som malmbilschaufför.

Några som också hoppas och tror att det kommer att bli bättre är Kent och Jeanette Boman. De bor alldeles intill korsningen och har suttit på första parkett och spanat in arbetet sedan det drog igång.

undefined
Jeanette Boman och maken Kent har första parkett under vägarbetet. ”Det är otroligt mycket trafik här, det hade vi nog inte fattat förrän de började gräva”, säger hon.

Kent Boman berättar att han har bott i huset hela livet och att det är mycket som har hänt här genom åren.

– Det har varit otaliga tillbud. Men inte en enda dödsolycka. Det är bara tur, säger han.

Samtidigt har de sina farhågor. Det handlar framförallt om att de som nu får fritt fram på väg 1005 kommer att köra för fort.

– Det finns en viss oro när de tar bort stopplikten. Vi som bor här ser hur fort de kör, säger Jeanette Boman.

De hoppas att trafikanterna lättar på gasen och vill tillsammans med andra bybor få sänkt hastighet till 50 kilometer i timmen genom byn.

– Vi har på gång en skrivelse om det, berättar Kent Boman.

undefined
Ombyggnaden av korsningen i Lillholmträsk ingår i den regionala länstransportplanen, och är en trafiksäkerhetsåtgärd som har varit på tapeten länge.

Vad Trafikverket säger om det återstår att se. Maria Tenskog Lundholm, Trafikverkets projektledare för arbetet i Lillholmträsk, hoppas i alla fall att trafikanterna ska respektera fartgränserna, samtidigt som hon gläds åt att ombyggnationen äntligen blir av.

– Det har varit på tapeten i många år. Det finns inte så många Y-korsningar kvar, då de skapar osäkerhet och missförstånd bland trafikanterna.

Fakta

Projekttid: 29 juli–11 oktober.

Beräknad kostnad: 16–17 miljoner kronor, inklusive beläggningsarbete mot Gissträsk.

Antal sysselsatta: Närmare 20 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!