Genom åren har den Y-formade korsningen mellan Norsjö och Malå vållat huvudbry bland trafikanter. Johan Matsson, NCC:s platschef för vägbygget, är inget undantag.
Han bor i Vindeln och hade inte kört här innan han började jobba med korsningen.
– Den var väldigt speciell. Jag hade svårt att se logiken. Det var fritt fram mellan Malå och Norsjö, det kunde ju smälla vilken dag som helst. Sedan var den lilla avtagstarmen mellan vägarna lite egen, säger Johan Matsson.
Han reagerade även över det höga krönet i väster:
– När vi hade startmöte blev jag förbryllad över hur brant det var. Jag hade bara sett en bild ur fågelperspektiv.
Men nu blir det ändring på det. När allt är klart ska det i stället bli en T-korsning, där väg 1005 blir en obruten sträcka och de som kör längs väg 370 får väjningsplikt.
Motiveringen är framförallt den omfattande malmbilstrafiken till och från Bolidens gruva i Kristineberg.
För att minska lutningen schaktas även krönet ned längs väg 1005, samtidigt som den första delen av väg 370 österut höjs.
Dessutom blir det ny belysning och nya skyltar i korsningen.
Ovanpå det får sträckan Lillholmträsk–Gissträsk ny beläggning. Det är egentligen ett eget projekt, men genomförs samtidigt av praktiska och ekonomiska skäl.
Arbetet startade i slutet av juli och beräknas vara klart under den första halvan av oktober.
– Jag tycker att det har flutit på bra, säger Johan Matsson.
Han och de andra som arbetar med vägen berättar att de mestadels har fått positiva reaktioner från trafikanter och grannar. Sedan finns det någon som har sagt ”det kommer att gå åt helvete”.
– Det gör det alltid, konstaterar Viktor Thorgren.
Kollegan Johan Linder är i alla fall övertygad om att det blir en förbättring. Han talar av egen erfarenhet, då han själv körde malmbil här mellan 2002 och 2013.
– Man kommer att se betydligt bättre. Det har också varit svårt att bromsa, säger han.
Har du varit med om att det har smällt här?
– Det har varit incidenter, men otroligt nog har det inte hänt någonting under mina år som malmbilschaufför.
Några som också hoppas och tror att det kommer att bli bättre är Kent och Jeanette Boman. De bor alldeles intill korsningen och har suttit på första parkett och spanat in arbetet sedan det drog igång.
Kent Boman berättar att han har bott i huset hela livet och att det är mycket som har hänt här genom åren.
– Det har varit otaliga tillbud. Men inte en enda dödsolycka. Det är bara tur, säger han.
Samtidigt har de sina farhågor. Det handlar framförallt om att de som nu får fritt fram på väg 1005 kommer att köra för fort.
– Det finns en viss oro när de tar bort stopplikten. Vi som bor här ser hur fort de kör, säger Jeanette Boman.
De hoppas att trafikanterna lättar på gasen och vill tillsammans med andra bybor få sänkt hastighet till 50 kilometer i timmen genom byn.
– Vi har på gång en skrivelse om det, berättar Kent Boman.
Vad Trafikverket säger om det återstår att se. Maria Tenskog Lundholm, Trafikverkets projektledare för arbetet i Lillholmträsk, hoppas i alla fall att trafikanterna ska respektera fartgränserna, samtidigt som hon gläds åt att ombyggnationen äntligen blir av.
– Det har varit på tapeten i många år. Det finns inte så många Y-korsningar kvar, då de skapar osäkerhet och missförstånd bland trafikanterna.
Fakta
Projekttid: 29 juli–11 oktober.
Beräknad kostnad: 16–17 miljoner kronor, inklusive beläggningsarbete mot Gissträsk.
Antal sysselsatta: Närmare 20 personer.