Fortsatta brister på Norsjöboende – trots IVO-kritik

Lokalerna på gruppboendet Åkargatan 13 upplevs som ett problem. IVO har ställt krav på Norsjö kommun att förbättra miljön. Men två år senare kvarstår problemen, trots flertalet påminnelser från myndigheten.

Gösta Eriksson säger att han känner sig ledsen och frustrerad över hur kommunen har hanterat situationen.

Gösta Eriksson säger att han känner sig ledsen och frustrerad över hur kommunen har hanterat situationen.

Foto: Evelina Eriksson

Norsjö2020-09-14 06:15

På gruppboendet Åkargatan 13 bor totalt åtta personer med varierade behov av hjälp av stöd. Enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, ska personer i behov av hjälp tillförsäkras goda levnadsvillkor. De ska anpassas till de individuella behoven och utformas så att de är lätt tillgängliga och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv. Men personalen och de boende på Åkargatan 13 i Norsjö berättar om en annan verklighet. 

Köket är trångt och alla får knappt plats runt matbordet, golven är svårstädade och det sällskapsrum som finns är inte ljudisolerat och ligger helt avskilt från köket. Det bidrar till mindre delaktighet och skapar en känsla av ensamhet. 

undefined
Anna Brännström berättar att hon känner sig otillräcklig. Det saknas förutsättningar för att kunna kan ge brukarna vad de vill ha och behöver.


– Tidigare lagade vi middag till brukarna men att driva ett storhushåll på över sju personer i det här köket och samtidigt få dem att känna sig delaktiga, det är ohållbart, säger Anna Brännström, som är anställd på boendet sedan åtta år tillbaka. 

– När boendet en gång byggdes var brukarna yngre och det var modernt att ha egna lägenheter och klara sig själv. I dag har vi ett äldre klientel som är i behov av mer hjälp och stöd. Behovet förändras ju över tid, säger Anna Brännström.  

Hon betonar vikten av gemenskap och att brukarna mår bra av att vara delaktiga i de vardagliga sysslorna, eller att bara få sitta i samma rum. 

– Det ska vara som när man är hemma. Att de ska sitta själva i tv-soffan funkar inte, de vill ha oss omkring sig, säger hon.

En av dem som har sitt hem på Åkargatan 13 är Gösta Eriksson. Han har bott i området sedan fyra år tillbaka.

– De tänker på andra framför oss, det är så jag känner just nu, berättar han.

undefined
Gösta Eriksson säger att han känner sig ledsen och frustrerad över hur kommunen har hanterat situationen.

Efter år av frustration och försök till olika lösningar fick boende och personal nog. För tre år sedan skickade de in sina synpunkter till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, där de berättade om bristerna. De fick bekräftat att även IVO upplevde boendemiljön som problematisk och ställde krav på kommunen. 

Bland annat bedömde de att lokalerna inte säkerställer att brukarna får goda levnadsvillkor, eftersom de inte är tillräckligt anpassade. Även utemiljön behöver ses över så att den är tillgänglig utifrån brukarnas behov. 

Både personal och IVO efterlyste även tydliga genomförandeplaner för hur personalens arbetetsuppgifter ska utföras. 

undefined
Eva Bergström, omsorgschef Norsjö kommun.

Eva Bergström, som är omsorgschef i Norsjö, berättar att hon förstår kritiken och förklarar att när boendet byggdes var tanken att alla brukare skulle bo i egna lägenheter, laga sin egen mat och äta inne på rummet. Därför byggdes inga gemensamhetsutrymmen. 

Hon konstaterar också att behovet har sett olika ut genom åren beroende på vilka som bott på boendet. Som en lösning valde kommunen att bygga så kallade satellitlägenheter, vilket innebär att brukarna bor i egen lägenhet men i samma bostadsområde. 

– Under de sista åren har behovet av gemenskap med andra ökat i brukargruppen, vilket medför att det saknas ytor för gemenskap och att vara tillsammans.

Vad gäller mathanteringen har kommunen gjort ytterligare förändringar då det nuvarande köket inte är anpassat för dagens antal boende. 

– Det är en dyr lösning för kommunen att ta hjälp av kommunens tillagningskök för att klara måltidshanteringen. Den extra kostnaden kommer att försvinna i och med en ombyggnation och bättre planering av lokalerna, menar Eva Bergström. 

Hon förklarar att planerna på en ombyggnation har dröjt på grund av chefsbyten och att tanken var att sätta igång med en planering under februari i år men att det har dragit ut på tiden ytterligare på grund av corona. 

undefined
Det gemensamma köket på Åkargatan 13.

Hur tycker du att ni har hanterat situationen? 

– Under de förutsättningar som varit har situationen hanterats på ett säkert sätt, men naturligtvis inte optimalt utifrån brukarna och personalens perspektiv, som gärna sett en snabbare hantering av ärendet. 

Hur kommer då kommunen att gå vidare? Eva Bergström berättar att de efter en fysisk besiktning ska ta fram förslag som personal och de boende får tycka till om. Sedan är tanken att byggnationerna ska komma igång så snart som möjligt. 

Hon berättar också att arbetet med att ta fram genomförandeplaner är på gång.

Men de boende och personalen väntar fortfarande.  

Vad önskar ni att kommunen ska göra i det här läget?

– Vi vill ju att det ska börja hända saker. Helst igår, säger Anna Brännström. 

Detta har hänt

Oktober 2017: Personal på Åkargatan 13 kontaktar IVO med anledning av den dåliga boendemiljön.

December 2018: IVO gör en tillsyn. De beslutar om att åtgärder måste vidtas och ställer krav på kommunen. De ska redovisa en åtgärdsplan senast sista februari. 

Mars 2019: Norsjö kommun redovisar förslag på åtgärder och en tidsplanering.

April 2019: IVO begär en komplettering över vidtagna åtgärder och begär att kommunstyrelsen tar ett beslut. 

September 2020: Problemen kvarstår. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!