PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna granskat Norsjö kommuns IT-styrning. Bakgrunden är en riskanalys, där revisorerna bedömde att kommunstyrelsen inte har säkerställt att IT-verksamheten drivs på ett ändamålsenligt sätt.
PWC:s granskning visar också att det finns en rad brister. Bland annat är kommunens IT-policy från 2006, samtidigt som flera styrdokument antingen är gamla eller saknas helt.
Bristerna styrks också i PWC:s intervjuer med verksamhetschefer och företrädare för IT-enheten. Den viktigaste förklaringen uppges vara den höga arbetsbelastningen, som gör att enheten inte hinner arbeta fram förbättringsförslag.
”Vidare uppges att den bristande styrningen resulterat i att enhetens arbetssätt är att efter bästa förmåga hitta sista minuten-lösningar på problem när de uppstår, istället för att arbeta proaktivt”, heter det i rapporten.
Ett annat problem gäller organisationen. Ansvarsfördelningen mellan olika personer och avdelningar är oklar, dessutom har IT-enheten bytt organisatorisk hemvist flera gånger.
Granskningen visar också att det finns svagheter både kring budgeteringen och den ekonomiska uppföljningen. Det får bland annat till följd att det är svårt att se vad IT egentligen kostar.
PWC föreslår nu att kommunstyrelsen vidtar åtgärder. Bland annat ska politikerna säkerställa att styrdokument upprättas och att personalen får tillräckliga förutsättningar att genomföra förändringarna.