– Detta är bara början. Det kommer många fler grupper i vinter och till sommaren har vi hittills bokat 15 grupper, berättar Rüdiger Lohf, vd och grundare av Best of Scandinavia Incoming som har sitt huvudkontor i Umeå där de arbetar med produktutveckling, bokning och resedesign.
Under pandemin har företaget valt att engagera sig hårt i Västerbottens inland.
– Skälet är att Gold of Lapland kunde visa en lång rad med exportmogna företag som passar in i paketresebranschen. Jag är mycket imponerad över den kvalitet som de håller, säger Rüdiger.
I somras gjorde Best of Scandinavia Incoming en resa i Västerbotten tillsammans med ledningen för Dertour, som ingår i Europas största resekoncern.
– De tände till på alla cylindrar för en satsning här. Normalt tar det minst två år att komma igång med paketresor i ett nytt område men här har det gått med rekordfart.
Dertour har som mål att utveckla Västerbotten till en toppdestination i Skandinavien.
– Deras tyngd på marknaden lockar flera europeiska turoperatörer till Västerbotten och vi arbetar nu med produktion för ytterligare sex researrangörer.
Best of Scandinavia Incoming, som startades sin verksamhet för 23 år sedan med fokus på tyska researrangörer, arbetar med paketering av resor till Sverige, Norge och Finland.
– Från början handlade det för Sveriges del mest om resor till södra Sverige men numera har vi vårt fokus på den norra delen av Sverige. Vi är bland annat huvudagent för Icehotel i Jukkasjärvi.
Rüdiger konstaterar dock att det finns problem när det gäller utvecklingen av turismen i Kirunaområdet.
– Här råder en monokultur där LKAB är alltför dominant på orten, vilket dämpat intresset för att utveckla nya företag inom besöksnäringen. I Västerbotten ser det helt annorlunda ut. Här finns det många mindre och medelstora företag inom den branschen som håller mycket hög klass och det startas också många nya företag.
Han lyfter fram Jörn Experience Hotel som en satsning med stor potential.
– Den investeringen är en förebild som visar på vilket framtidshopp som finns här och jag ser verkligen fram emot när de får sina elskotrar som ligger helt rätt i tiden när det gäller hållbarhet, vilket efterfrågas av besökarna.
Rüdiger gillar också den offensiva satsningen som nu görs på Hotell Lappland i Lycksele och Hotel Källan är ett annat av hans smultronställen, liksom den orörda Vindelälven
– The Wood Hotel i Skellefteå är naturligtvis också ett dragplåster. Det har låtit tala om sig i hela världen och bidrar starkt till att skapa intresse för besök i den här regionen.
Best of Scandinavia Incoming har idag åtta anställda vid kontoret i Umeå men de räknar med att växa rejält när coronapandemin är över.
– Västerbotten blir ett av våra viktigaste resmål. Det har vi redan fått bevis för. Förutom i Tyskland har vi nu också börjat satsa på att marknadsföra Västerbotten i Frankrike, Holland, Belgien och Danmark.
Nästan 100 procent av företagets slutkunder är privatresenärer som på plats tas omhand av de olika turoperatörerna.
– Dessa resenärer vill resa i mindre grupper om 12–15 personer och det finns också många som vill resa individuellt men med ett bokat paket. Dagens besökare vill lära sig om Västerbotten på riktigt och möta lokalbefolkningen, avslutar Rüdiger Lohf.