Stort intresse för paketresor till Västerbottens inland

Paketreseföretaget Best of Scandinavia Incoming har bestämt sig för att satsa hårt på Västerbottens inland. Under onsdagen bokades de första åtta tyska grupperna som bland annat ska besöka Jörn Experience Hotel och Svansele Vildmarkscenter.

"Västerbotten blir ett av våra viktigaste resmål", säger Rüdinger Lohf.

"Västerbotten blir ett av våra viktigaste resmål", säger Rüdinger Lohf.

Foto: BOS

Norsjö2022-01-10 06:15

– Detta är bara början. Det kommer många fler grupper i vinter och till sommaren har vi hittills bokat 15 grupper, berättar Rüdiger Lohf, vd och grundare av Best of Scandinavia Incoming som har sitt huvudkontor i Umeå där de arbetar med produktutveckling, bokning och resedesign.

Under pandemin har företaget valt att engagera sig hårt i Västerbottens inland.

– Skälet är att Gold of Lapland kunde visa en lång rad med exportmogna företag som passar in i paketresebranschen. Jag är mycket imponerad över den kvalitet som de håller, säger Rüdiger.

undefined
Svansele Vildmarkcenter tar emot besök från Dertour. Jonathan Åström och Daniel Pettersson serverar lunch och förklarar planerna för Jörn Experience Hotel för Natalie Becker, Katharina Barry och Dino Steinkamp från Best of Scandinavia Incoming.

I somras gjorde Best of Scandinavia Incoming en resa i Västerbotten tillsammans med ledningen för Dertour, som ingår i Europas största resekoncern. 

– De tände till på alla cylindrar för en satsning här. Normalt tar det minst två år att komma igång med paketresor i ett nytt område men här har det gått med rekordfart.

Dertour har som mål att utveckla Västerbotten till en toppdestination i Skandinavien.

– Deras tyngd på marknaden lockar flera europeiska turoperatörer till Västerbotten och vi arbetar nu med produktion för ytterligare sex researrangörer.

undefined
På Jörn Experience Hotel har man 60 bäddar.

Best of Scandinavia Incoming, som startades sin verksamhet för 23 år sedan med fokus på tyska researrangörer, arbetar med paketering av resor till Sverige, Norge och Finland.

– Från början handlade det för Sveriges del mest om resor till södra Sverige men numera har vi vårt fokus på den norra delen av Sverige. Vi är bland annat huvudagent för Icehotel i Jukkasjärvi.

Rüdiger konstaterar dock att det finns problem när det gäller utvecklingen av turismen i Kirunaområdet.

– Här råder en monokultur där LKAB är alltför dominant på orten, vilket dämpat intresset för att utveckla nya företag inom besöksnäringen. I Västerbotten ser det helt annorlunda ut. Här finns det många mindre och medelstora företag inom den branschen som håller mycket hög klass och det startas också många nya företag.

undefined
Dino Steinkamp, Natalie Becker och Katharina Barry, Best of Scandinavia Incoming i samspråk med Cecilia Wallinder, Gold of Lapland och Celia Ahlin, Hotel Källan.

Han lyfter fram Jörn Experience Hotel som en satsning med stor potential.

– Den investeringen är en förebild som visar på vilket framtidshopp som finns här och jag ser verkligen fram emot när de får sina elskotrar som ligger helt rätt i tiden när det gäller hållbarhet, vilket efterfrågas av besökarna.

 Rüdiger gillar också den offensiva satsningen som nu görs på Hotell Lappland i Lycksele och Hotel Källan är ett annat av hans smultronställen, liksom den orörda Vindelälven

– The Wood Hotel i Skellefteå är naturligtvis också ett dragplåster. Det har låtit tala om sig i hela världen och bidrar starkt till att skapa intresse för besök i den här regionen.

Best of Scandinavia Incoming har idag åtta anställda vid kontoret i Umeå men de räknar med att växa rejält när coronapandemin är över.

– Västerbotten blir ett av våra viktigaste resmål. Det har vi redan fått bevis för. Förutom i Tyskland har vi nu också börjat satsa på att marknadsföra Västerbotten i Frankrike, Holland, Belgien och Danmark.

undefined
Svansele Vildmarkscenter är ett av de uppskattade besöksmålen som Best of Scandinavia Incoming har med i sina paket.

Nästan 100 procent av företagets slutkunder är privatresenärer som på plats tas omhand av de olika turoperatörerna. 

– Dessa resenärer vill resa i mindre grupper om 12–15 personer och det finns också många som vill resa individuellt men med ett bokat paket. Dagens besökare vill lära sig om Västerbotten på riktigt och möta lokalbefolkningen, avslutar Rüdiger Lohf.

Turismstatistik

Den totala turismkonsumtionen i Västerbotten nådde innan pandemin runt 10,2 miljarder kronor per år och ökade för varje år. Av det stod svenska besökare för cirka 61 procent och utländska besökare för cirka 39 procent. Det motsvarar 6 respektive 4 miljarder kronor.

Källa: Region Västerbotten Turism

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!