– Norsjöborna ville under pandemin inte åka in till stan för att köpa skor så försäljningen har gått över förväntan. Det fanns helt klart behov av en skobutik här, berättar Ricke Johansson för Norran.
Det har gått så bra att han kunnat anställa en butiksansvarig. Det är Mia Vanhapiha som nu sköter det mesta i butiken.
Genom tillskottet i lokalyta har han nu cirka 350 kvadratmeter att använda och har kunnat utöka sortimentet i butiken, förbättrat exponeringen av produkterna, som förutom skor också bland annat består av kläder av olika slag.
Satsningen på skor och ett utökat sortiment av kläder, som han både säljer till företag och privatpersoner, var ett helt nytt område för Ricke som tidigare främst satsat på produktion av bland annat dekaler, skyltar och roll-ups.
– Men jag har alltid sysslat med tryck på textilier så det var egentligen inget främmande område för mig.
Skorna och kläderna säljer han också via Reklambutikens webbutik och dessutom driver han webbutikerna egenposter.se och posterinorr.se som fixar förstoringar av bilder.
– Innan pandemin slog till hade jag cirka 200 000 besökare varje år på egenposter.se. Den är ganska känd på marknaden i södra Sverige men det är nog inte många som vet att den drivs från Norsjö.
Förutom detta är Ricke också fotograf och filmare vilket var hans ursprungliga affärsidé.
– För att överleva som företagare i inlandet gäller det att ha många ben att stå på, i stället för att ha några få stora kunder, så är det bättre med flera små.
Att Norsjö Fiske & Fritids lokaler blev lediga var ett lyckokast för Reklambutiken.
– De har nu koncentrerat sig på produktionen av egna fiskedrag och behövde inte butiken som låg intill oss så det var bara att slå ut väggen. På sikt önskar jag utöka lokalyta ytterligare.
Han har också flera innovationer på gång som han utvecklar vid sidan om allt annat. Här är Ricke lite hemlighetsfull.
– Så mycket kan jag berätta att en av dessa innovationer handlar om ett helt nytt värmesystem bland annat för husbilar.
Foto & Reklam i Norr AB, som företaget heter officiellt, omsatte 2020 cirka 1,5 miljoner kronor och för 2021 räknar Ricke Johansson med att det landar mellan 2,5 och 3 miljoner och siktet är inställt på 3,5 miljoner i år.