Sista turen har gått på Världens längsta linbana

Det blir inga fler åkturer på Världens längsta linbana mellan Mensträsk och Örträsk. I stället är målet att utveckla linbanan till ett besöksmål utan persontrafik. Orsaken är att det krävs alltför stora och dyra reparationer för att få igång persontrafiken igen.

Den 13,6 kilometer långa linbanan besiktigades i juni. Nu visar resultatet att det krävs mycket stora reparationer för att få igång persontrafiken igen.

Den 13,6 kilometer långa linbanan besiktigades i juni. Nu visar resultatet att det krävs mycket stora reparationer för att få igång persontrafiken igen.

Foto: Evelina Eriksson

Norsjö2018-08-29 11:18
undefined
Den 13,6 kilometer långa linbanan besiktigades i juni. Nu visar resultatet att det krävs mycket stora reparationer för att få igång persontrafiken igen.

Som Norran tidigare berättat besiktigades Världens längsta linbana mellan Mensträsk och Örträsk i början av sommaren.

Räddningsaktion för linbananTvå största besöksmålen till salu – ”oerhört viktigt att de blir kvar”Oviss framtid för linbanan: ”Det är väldigt mycket känslomässigt krut i det här”

Bakgrunden är att ägarna Bosse Biström och Marie-Louise Eklund har gått i pension och att det krävdes en grundlig inspektion för att undersöka skicket på anläggningen inför en eventuell försäljning.

Nu är besiktningsrapporten klar och den visar att det kommer att krävas mycket omfattande reparationer för att banan ska kunna godkännas för persontrafik.

undefined
Bosse Biström och Marie-Louise Eklund har drivit linbanan i över 25 års tid. Men för ett par år sedan gick de i pension och nu står det klart att det inte blir några fler linbaneturer.

Det är specialister från konsultbolaget Dekra som har undersökt linbanestolparna och de bedömer att samtliga 73 stolpar måste åtgärdas på olika sätt.

På delar av sträckan blir ett reparationsarbete kostsamt eftersom stolparna står i sjö eller myr. Reparationerna har i dagsläget inte kostnadsberäknats men kostnaderna bedöms mycket stora.

Projektet ”Ny framtid för Världens Längsta Linbana”, som genomförs av föreningen Världens Längsta linbaneförening och Norsjö kommun, har tillsammans med linbanans nuvarande ägare därför beslutat att inrikta arbetet på en framtid utan persontrafik.

De framhåller att linbanan är ett enastående industriminne och har stor potential att fortsätta vara ett intressant besöksmål oavsett persontrafik.

– Malmtransporterna utgjorde en epok, persontrafiken var nästa. Nu är det dags för en ny epok i linbanans historia, säger Bosse Biström, i ett pressmeddelande.

Mikael Lindfors, kommunalråd och ordförande i projektets styrgrupp, konstaterar att besiktningen är en avgörande del för att göra ett vägval inför framtiden.

– Tack vare den har projektgruppen och ägarna kunnat göra ett realistiskt vägval. Nu siktar vi framåt längs den valda vägen, säger han.

Gun-Britt Forsberg, ordförande i Världens Längsta Linbaneförening menar att det fortsatta arbetet är minst lika viktigt.

– Nu ska vi slutföra det prospekt som projektet tar fram för att beskriva anläggningens potential som besöksmål. En ny ägare av Världens längsta linbana ska få utförlig information om både anläggningens status och om möjligheterna att utveckla nya aktiviteter med Världens Längsta Linbana som utgångspunkt, säger hon.

Världens längsta linbana

Den drygt 13 kilometer långa sträckan mellan Mensträsk och Örträsk var tidigare en del av malmlinbanan mellan Kristineberg och Boliden som byggdes under andra världskriget.

Malmtransporterna upphörde 1987, persontransporterna startade två år senare men sedan sommaren 2017 har linbanan varit stängd för turister.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om