Saluhall öppnad i Norsjö

Nu har Norsjö fått en saluhall. Bakom satsningen står det sociala företaget Norsjö Fixeria. ”Fokus blir på närproducerat och gärna ekologiskt”, säger Anneli Söderström, en av dem som ska finnas till hands i butiken.

Saluhallen smygstartar de första dagarna men flera leverantörer har sina produkter på plats.

Saluhallen smygstartar de första dagarna men flera leverantörer har sina produkter på plats.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2018-09-24 19:00
undefined
Anneli Söderström och Monica Holmström, deltagare i projekt Co-Active, tycker att det känns spännande att få vara med och öppna saluhallen i Norsjö.

Tillsammans med kollegan Monica Holmström har hon mycket att stå i timmarna före öppningen på måndagseftermiddagen. De berättar att butiken fortfarande är under uppbyggnad och att det blir lite av en smygstart den första veckan.

– Men vi ska vara med på shoppinglördagen nu på lördag. Efter det ska vi också bestämma vilka öppettider vi ska ha, säger Anneli.

Kött och sylt

Inriktningen är dock klar, liksom ett antal leverantörer. Här kommer det att säljas lokalproducerat i olika former, allt ifrån kött, ost och sylt till deodorant och lite konsthantverk.

undefined
Saluhallen smygstartar de första dagarna men flera leverantörer har sina produkter på plats.

– Vi försöker nå ut till dem som är lite mer unika. Det blir varor som inte finns att köpa på Ica eller Konsum.

– Sedan var vi på mässan i Raggsjö i helgen och raggade leverantörer och tips. Där fick vi bra respons så vi har mycket att följa upp, säger Anneli.

Stärker människor

Den nya saluhallen kommer även att sälja en del produkter som fixerian själva tillverkar, exempelvis Norsjödockan. Norsjö Fixeria är ett socialt företag som har sin grund i projekt Co-Active och som jobbar för att stärka människor som av olika anledningar står utanför den ordinarie arbetsmarknaden.

Vi försöker nå ut till dem som är lite mer unika. Det blir varor som inte finns att köpa på Ica eller Konsum.

Anneli har varit med där sedan starten och tycker att satsningen har betytt mycket för henne.

– Det har skapat ett lugn. Gett mig tid att känna efter vad jag vill göra och klarar av. Om det sedan leder till att jag bara kan jobba 25 procent så är det ändå något från att ha varit helt sjukskriven.

Saluhallen ligger i Gold of Laplands lokaler på Storgatan. Det är ett högst medvetet val och ett samarbete som båda parter hoppas få ut mycket av.

Ligger i tiden

Karin Fällman Stenlund på Gold of Lapland tycker att konceptet passar perfekt, inte minst när turistinformationen blir ett besökscenter efter årsskiftet.

– Då vänder vi oss även till lokalbefolkningen, företag och föreningar. Lokalproducerat ligger också i tiden, vi har engagerat oss mycket i matutveckling och ser det som en perfekt ingrediens i en resa.

– Sedan är det jätteroligt att en ny butik startar i Norsjö, det händer inte varje dag, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!