Ricke hittar nya vägar att växa

Posters, dekaler, foto och klistra fordon. Ricke Johansson i Norsjö är en riktig mångsysslare. I coronans kölvatten har han också utökat verksamheten och hittat ännu fler ben att stå på.

Ricke Johansson har byggt om i butiken och säljer nu även kläder och skor till privatpersoner.

Ricke Johansson har byggt om i butiken och säljer nu även kläder och skor till privatpersoner.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2021-01-28 13:00

Den senaste tiden har det hänt mycket i Foto & Reklam i Norrs lokaler i Norsjö. Kläderna har fått en mer framskjuten plats i den ombyggda butiken, en följd av att ägaren Ricke Johansson har utökat försäljningen från att rikta sig till företag till att även vända sig till privatpersoner.

Dessutom har han börjat sälja skor. Det började med skyddsskor, arbetsskor och arbetskläder för företag, men när ortens skoaffär lades ned bestämde han sig för att även sälja vanliga skor till privata kunder.

– Skorna har sålt rätt bra. Det finns ett behov av en skoaffär här i Norsjö, säger Ricke.

undefined
I garagelokalen innanför butiken klistrar Ricke reklam på lastbilar och företagsfordon.

Till det ska läggas allt han sysslade med sedan tidigare: posters, reklam på bilar, skyltar, kläder med tryck och mycket annat.

– För att överleva på en liten ort måste man ha många ben att stå på. Särskilt om man bor inlandet, konstaterar Ricke.

Vad är roligast?

– Det är mycket. Kreativt skapande, att få komma med förslag, att klistra bilar och att fota. Men det är inget man blir rik på, det är mer en livsstil.

– Sedan är det lätt att arbetstiden skenar iväg. Jag brukar jämföra det med att driva en bondgård, men utan att ha kvar något fuse.

undefined
Munskydd med tryck är en ny produkt som ligger i tiden.

Att han nu har valt att bredda verksamheten ännu mer hänger även ihop med coronasituationen. Och inställningen att aldrig ge upp.

Ricke beskriver hur det kom som en chock när pandemin slog till i mars. Hela Sverige stramades upp över en natt och plötsligt var kunderna borta.

”Vad ska jag göra nu?” tänkte han, och började genast se över sätt att minska kostnaderna och rädda bolaget:

– De första två månaderna var jag i chock. Men sedan reste jag mig igen. Jag bestämde mig för att jag ska överleva det här.

Som det ser ut nu lyckades han också öka omsättningen med omkring 100 000 kronor under 2020. Mycket tack vare att han hittat nya lösningar.

undefined
Ricke har varit egenföretagare sedan 1989. ”Det är en livsstil”, säger han.

Förutom nya produkter och en bredare inriktning har han även anammat andra sätt att möta kunderna under pandemin. Till exempel erbjuder han sig att köra ut arbetskläder och skor till företagen, så att de får prova i lugn och ro utan att träffa andra.

Om allt går som det är tänkt ska företaget fortsätta växa. Bland annat har Ricke anställt en person på halvtid.

Han berättar att han gillar att sätta upp höga mål och det har han gjort inför det här året också:

– Målet är att dubbla omsättningen i år, trots corona.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!