Stort underskott för Norsjö resecentrum

Norsjö resecentrum går back med stora belopp varje år. Sedan byggnaden stod klar för fem år sedan har resecentrum totalt kostat kommunen och skattebetalarna 3,5 miljoner kronor.

Norsjö resecentrum stod klart i början av 2017 och ersatte den gamla busstationen som brann ned några år tidigare.

Norsjö resecentrum stod klart i början av 2017 och ersatte den gamla busstationen som brann ned några år tidigare.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2022-03-31 07:30

Natten mellan den 27 och den 28 maj 2014 förstördes Norsjös gamla busstation i en våldsam brand. När den första chocken lagt sig började ett intensivt arbete för att hitta en ny lösning, något som slutade med att Norsjö resecentrum byggdes upp på samma plats och invigdes drygt två och ett halvt år senare.

Vid det laget hade Norsjö kommun köpt fastigheten av den tidigare fastighetsägaren, vilket också innebar att det var kommunen som fick in försäkringsersättningen efter branden.

Samtidigt var det ett bygge som föregicks av mycket diskussioner om placering, utformning och fördyringar. Prislappen för resecentrumet blev också åtskilliga miljoner kronor högre än vad som först beräknats.

Det har även lett till att driften har blivit dyrare. Något som i sin tur har bidragit till att fastigheten har gått back med över en halv miljon kronor varje år. 

Intäkterna från de externa hyresgästerna Frasses och Bussgods räcker alltså inte till för att täcka de kostnader som kommunen har för fastigheten.

Norsjös kommunalråd Mikael Lindfors (S) säger att det är en jätteutmaning för en inlandskommun som Norsjö att få in de hyror som egentligen krävs för en nyproducerad fastighet, när hyresnivån på det äldre beståndet är så mycket lägre.

Så var det för det senaste hyreshuset på Kusforsvägen, så är det för resecentrum och kommer det att bli när det i framtiden ska byggas nytt för att lösa bostadsbristen i Norsjö, menar Mikael Lindfors:

– Det kostar lika mycket att bygga här som i Umeå och Skellefteå. Men marknaden i Norsjö har en annan hyresnivå. Hur löser vi det?

Han utgår ifrån att det vid tiden för bygget förhandlades fram en hyresnivå som de inblandade parterna kände att de kunde klara av. 

– Någonstans tänker jag att det inte heller vore så smart att ha så höga hyror att vi inte får några hyresgäster. Då skulle vi ha ett ännu större minus.

Men innebär inte det här att kommunen subventionerar privata näringsidkare?

– Nej, det kan jag inte säga. De betalar marknadsmässiga hyror jämfört med andra i Norsjö samhälle. Och Frasses, som är den privata aktören, betalar mycket med Norsjömått mätt.

Enligt Mikael Lindfors kan en lösning bli att kommunen skriver ned värdet på fastigheten, på samma sätt som man för några år sedan gjorde med hyreshuset på Kusforsvägen.

Han framhåller också att kommunens kostnader kommer att bli lägre i takt med att kapitalkostnaderna minskar och hyresintäkterna ökar. Men det kommer att ta mycket lång tid innan de är nere på noll.

– De kommer att mötas, men det är kanske på 30 års sikt.

Med facit i hand, tycker du att ni borde ha gjort något annorlunda?

– Nej. Ett resecentrum ska kommunen ha, med tanke på den positiva utveckling som kommer att ske framöver. Det var helt rätt att bygga, jag vet ingen som klagar idag och förhoppningsvis får vi mer resenärer med tiden.

– Det andra är att om vi inte hade byggt skulle vi ha varit den enda kommunen som inte har något resecentrum. Den gamla busstationen brann ju upp. Det alternativet fanns inte.

Bakgrund

Maj 2014: Busstationen och Frasses restaurang brinner ned till grunden.

December 2014: Norsjö kommun beslutar att köpa marken av den tidigare ägaren Micael Dahlberg.

Juni 2015: Kommunen beslutar att bygga ett nytt resecentrum på fastigheten.

Januari 2017: Norsjös nya resecentrum invigs.

Resultat 2017–2021

Resecentrum              2017          2018          2019         2020           2021

Intäkter drift                390 000     482 463    488 293    481 754     510 120

Inv bidrag                     225 745     246 268    246 268    246 268     246 268

Övr driftkostn             -555 607    -510 771   -535 242   -567 544   -590 674

Kapitalkostn               -831 366    -900 210   -861 315   -854 925   -819 222

Utfall                            -771 228   -682 251   -661 997   -694 448  -653 508

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!