Floriane Colonnier kommer ursprungligen från Frankrike. 2015 flyttade hon till Svansele och startade företaget Horses of Taiga. Hennes verksamhet handlar om att erbjuda ridning av islandshästar, både dagsturer och veckoturer, sommar som vinter.
Hon har under det senaste året varit med i Gold of Laplands exportgrupp som tillsammans tar fram helhetsupplevelser för besökare. Genom projektet Exportfokus har de deltagande företagen fått mer kunskap om hur de internationella säljleden fungerar, hur researrangörer arbetar, hur man hanterar provisioner och skriver avtal företag emellan.
I Exportfokus arbetar man för att stärka företagens exportmognad gentemot den utländska marknaden. Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden samt Region Västerbotten.
Med hjälp av konsulten Cornelia Lohf har deltagarna tagit fram prissatta, säljbara paketupplevelser som kommer att säljas på mässan i Utrecht.
– Jag är i stort sett fullbokad på sommaren så jag har satsat på att sälja veckoturer under vintern, berättar Floriane Colonnier.
I det paket som hon varit med om att ta fram ingår även Källan Spa & Hotel i Åmliden som står för boende och olika aktiviteter, Wild Lapland i Ruskträsk arrangerar hundspannsturer och Lapland Stuga & Tours i Rentjärn erbjuder bland annat snöskovandring och snöskoterturer.
Horses of Taiga har sedan tidigare haft en hel del gäster från Nederländerna.
– De har hittat oss via vår hemsida och också via en hemsida i Nederländerna som bara fokuserar på ridturer, säger Floriane.
Första gången Gold of Lapland deltog på Vakantiebeurs var tillsammans med Visit Sweden 2015 och det har de gjort under flera års tid.
– Det här blir första gången som vi kommer att ha en helt egen monter. På så sätt blir det lättare att fokusera på våra medlemmars paket, konstaterar Karin Fällman Stenlund, verksamhetsledare och projektledare vid Gold of Lapland.
Exportgruppen inom Gold of Lapland består idag av 22 företag. De flesta av exportgruppens företag är representerade i paketen. På plats i Utrecht kommer sju av företagen att närvara. Dessa är Källan Spa & Hotell, Åmliden, Horses of Taiga, Svansele, Granö Beckasin, Laplandtime, Tväråträsk, Hotell Toppen, Storuman, Storuman Camping och Doro Camp i Dorotea.
– Laplandtime som drivs av entreprenörer från Nederländerna har varit med ända sedan 2015 och i regel brukar de boka upp gäster för hela säsongen där, berättar Karin.
Nytt för i år, då mässan firar 50 år, är att Golf of Lapland även kommer att ta plats på scen.
– Vi ska berätta och visa upp de upplevelser vi har att erbjuda. När vi ändå har den språkliga kompetensen bland exportföretagen ska vi nyttja den, avslutar Karin Fällman Stenlund.