I Dovi kommer 20 företag i Västerbotten att få exklusiv hjälp av en digital expert med sin digitalisering i 40 timmar På Norsjö kommuns företagsfrukost presenterade Bengt Strömgren och Lena Bieblad från Region Västerbotten projektet.
– Hittills har fyra industriföretag gått igenom processen och tre är på väg in, så det finns plats för fler som är intresserade av att ta ett kliv framåt i sin digitala utveckling, berättar Bengt Strömgren.
Hittills har det handlat om företag i Vilhelmina, Dorotea och Lycksele och nu söker Region Västerbotten också deltagare från andra kommuner i länet.
Forskningen visar att små och medelstora företag halkar efter i den digitala omställningen, vilket påverkar deras konkurrens- och attraktionskraft. I Region Västerbottens tidigare kartläggningar framkommer att majoriteten av små och medelstora företag anser att kompetens är ett av de största hindren för ökad digitalisering i företagen.
– Det är något som vi genom DOVI vill förändra genom kunskapshöjande insatser om innovativ digitalisering och tydliga digitala strategier, säger Lena Bieblad
Det digitala samhället innebär nya och förändrade behov som företagen måste anpassa sig till.
– Många gånger är digitalisering också en förutsättning för att nå en grön omställning och att nå en global marknad, konstaterar Bengt Strömgren.
Inom EU används ofta begreppet "twin transition" vilket innebär att den gröna och den digitala omställningen samverkar och påverkar varandra. Genom att integrera dessa två områden kan organisationen förbättra effektiviteten, minska miljöpåverkan och uppnå sina hållbarhetsmål. Detta kan på så sätt både främja teknologisk och ekologisk framgång.
– För industrin är det särskilt viktigt i och med de ökade hållbarhetskraven som kommer från EU, säger Lena Bieblad.
Företagen som deltar får handledning och stöd för att ta fram digitala strategier anpassade för just deras specifika verksamhet.
– Det som är lite unikt med DOVI är att vi inte klumpar ihop företagen utan arbetar med dem individuellt. Vissa saker vill man inte prata om med andra företag, till exempel sitt säkerhetssystem, säger Lena Bieblad.
Bengt Strömgren konstaterar att med stöd av en digital strategi kan företagen ta nästa steg och investera i och tillämpa den teknik som ger störst nytta hos dem.
– Det är viktigt att veta vad man ska prioriterade. Då är det bra att ha en karta att rätta sig efter. Många företaget har inte en digital strategi och vet inte vilka verktyg de ska köpa in och då kan det gå fel, vid spontanköp, berättar han.
– Det handlar ju också om att få mest pang för pengarna, inflikar Lena Bieblad.
De konstaterar att införande av ny teknik också i regel kräver ett nytt arbetssätt.
– Eftersom det här handlar om en strategi som berör hela företaget arbetar vi i projektet med ledningen för företaget, avslutar Lena Bieblad
Projektet finansieras av Region Västerbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden ERUF. Projektet avslutas i februari 2026.