Pigg 98-åring hittar nya vägar att nå kunderna

Hos trapptillverkaren Drömtrappor i Norsjö börjar man så smått snegla mot hundraårsjubileet 2023. Men mest är blicken riktad framåt, bland annat med ett nytt konfigurationsverktyg där kunderna själva kan bygga ihop sin egen drömtrappa digitalt.

Erica Stenvall började på Drömtrappor så sent som i augusti, efter att tidigare ha arbetat inom gruvindustrin. ”Nu har jag närmare till jobbet och får arbeta dagtid”, säger hon.

Erica Stenvall började på Drömtrappor så sent som i augusti, efter att tidigare ha arbetat inom gruvindustrin. ”Nu har jag närmare till jobbet och får arbeta dagtid”, säger hon.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2021-10-22 18:00

Företaget startade som Böle snickerifabrik 1923, bytte senare namn till Trätrappor, flyttade till Norsjö 1979 och gjorde för några år sedan ytterligare ett namnbyte.

undefined
Drömtrappors vd Johan Jonsson berättar att företaget nu ska börja planera inför hundraårsjubileet. ”Det känns otroligt kul”, säger han.

När Drömtrappor snart går in i sitt nittionionde år så gör man det som ett välmående företag med bra snurr på verksamheten.

– Det senaste halvåret har vi haft väldigt bra orderingång, berättar vd:n Johan Jonsson.

Företaget har också klarat sig lindrigt under coronan. Visst har det funnits perioder när det varit lite lugnare i fabriken, men jämfört med många andra branscher har man ändå varit förskonade från pandemins effekter.

Vad Drömtrappor har känt av är att man fått tampas en del med materialanskaffningen. Inköpspriserna har gått upp, inte bara på virke utan även på färg och andra insatsvaror.

undefined
Trapptillverkaren Drömtrappor har i många år varit Norsjö kommuns största privata arbetsgivare. Abbas Merzai och Ali Ibrahimi är några av de anställda.

Samtidigt märks det tydligt att det är högkonjunktur inom byggbranschen.

– Det byggs otroligt mycket villor och hus nu och det är positivt för oss. När nyproduktionen är hög går vi också för högtryck, säger Johan Jonsson.

Känner ni av den kraftiga boomen i Västerbotten och Norrbotten?

– Egentligen inte. Det är en så liten del av vår marknad att det inte syns i våra siffror. Men det är givetvis positivt och vi känner av att hela Sverige går bra.

Det är till storstadsregionerna kring Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala som företaget säljer allra mest. Utanför Sverige är Norge och Danmark de klassiska marknaderna.

undefined
Erica Stenvall, Johan Jonsson och de andra på företaget känner av att byggbranschen går för högtryck just nu.

Drömtrappor har i många år varit en av de största trapptillverkarna i Europa och det tänker man förbli. Då gäller det att vara lyhörd för vad kunderna vill ha och som ett led i det håller företaget på att lansera ett nytt konfigurationsverktyg, där köparen kan bygga ihop sin egen trappa på internet.

Det är upplagt så att man direkt får veta det nya priset om man till exempel byter träslag eller färg på trappan. Ett koncept som Johan Jonsson tror mycket på:

– Det hänger ihop med digitaliseringen och att man som kund förväntar sig kunna göra fler val. Det tror jag blir viktigt för vår fortsatta expansion, säger han.

Drömtrappor

Antal anställda: 114.

Omsättning: 130 miljoner kronor.

Ägare: Drömtrappor ägs till 97 procent av Johan Ridderstråles bolag Klätterbjörken. Resterande tre procent ägs av personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!