Initiativtagare till ABIS historiska bussresa var Alf Lindén som arbetade över 50 år i Bolidens gruvor som elektriker. Som facklig representant för SIF och senare Unionen satt han också under många år i Bolidens koncernstyrelse och var med om de stora beslutet.
Första anhalten på ABIS historiska resa var Café Ångloket i Kusfors som tidigare var en järnvägsstation efter stambanan. Denna station öppnades 1915 efter att från 1898 varit en hållplats.
– Hit kom geologerna som letade malm i Skelleftefältet och härifrån transporterades malmen som bröts i Holmtjärngruvan, berättar Alf Lindén
Han tycker att man alltför lätt hoppar över betydelsen av den rika fyndigheten av arsenikkis i Holmtjärn, som ligger strax väster om Granbergsliden, när man pratar om Bolidens historia. Där spelade bland annat den österrikiske geologen Fritz Kautsky en viktig roll. 1924 inleddes brytningen i detta dagbrott.
– Om den fyndigheten inte hittats hade nog Centralgruppens Emissionsbolag inte haft råd att fortsätta leta efter malmer just då. Samma år som gruvbrytningen inleddes i Holmtjärn gjordes fyndet på Fågelmyran i Boliden och resten är ju historia, konstaterar Alf Lindén.
Gruvan i Holmtjärn bröts i två år ner till ett djup på 35 meter och totalt producerade här 366 ton malm.
– Malmen låg som en sockertopp. Vid ytan handlade det om så höga halter som 1,5 kilo guld per ton och längre ner låg halten på 100 gram guld per ton, berättar Alf Lindén.
Malmen forslades till Kusfors och därifrån ner till Tyskland.
– Värdet av malmen som bröts i Holmtjärn var mellan 600 000 och 700 000 kronor, vilket var en ansenlig summa på den tiden, säger Alf Lindén.
Brytningen i Holmtjärngruvan återupptogs 1983 men lades ner igen 1992. Under arbetet som gjordes med att återställa gruvområdet i Holmtjärn visade det sig att gråbergsupplaget innehöll relativt höga halter guld. Det transporterades därför till anrikningsverket i Boliden där guldet lakades ur.
Vid besöket i Holmtjärn passade ABIS medlemmar på att skåla för Bolidens 100-årsjubileum och starten av gruvan i Holmtjärn innan de fortsatte sin färd till Bäckerudden i Mensträsk där Boliden drev en gruva 1945-1949.
Här bröts ett 260 meter djupt schakt ner under sjön men man fick så stora problem med vattenförekomster in i gruvan från sjön att detta blev en säkerhetsrisk. Bolaget ansöker då om koncession för att få tömma sjön på vatten vilken avslogs. Med detta avslag stängdes gruvan. Nu driver schweizarna Seba Soldo och Helena Kreissel företaget Bäckerudden Event AB i den gamla gruvlaven.
Efter att ätit lunch hos dem på Bäckerudden besöktes Bolidens första huvudkontor inne i Mensträsk som fortfarande finns kvar, nu som en fritidsbostad.
– Centralgruppens Emissionsbolag hade hyrt in sig på övervåningen i huset och här fattades nog många viktiga beslut kring prospekteringen i Skelleftefältet, berättar Alf Lindén och visar en bild från kontoret med platschefen Erik Wesslau, prospekteringschefen Olof Beackström och vd:n Oskar Falkman i diskussion över en karta.
Intill huvudkontoret uppfördes även ett borrkärnearkiv som är rivet. Efter fyndet på Fågelmyran flyttade huvudkontoret till Strömfors för att sedan hamna i Boliden.