Nya investerare satsar på vinerna från Norsjö

När Lars Normark och Li Holmberg, som driver New Nordic Beverage AB i Norsjö, medverkade i TV-programmet Draknästet fick de erbjudande från tre ”drakar” som de tackade nej till. Nu har de valt andra investerare och satsar bland annat på en konceptbar i Stockholm.

"Vi kommer i år att fokusera på produktionen av våra likörer som tagits emot mycket väl på marknaden", säger Li Holmberg.

"Vi kommer i år att fokusera på produktionen av våra likörer som tagits emot mycket väl på marknaden", säger Li Holmberg.

Foto: Evelina Eriksson

Norsjö2024-03-07 21:00

Kapitalrundan som New Nordic Beverage nyligen avslutat har resulterat i ett kapitaltillskott på fyra miljoner kronor, med följdinvestering från Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse och de tre nya delägarna: Partnerinvest övre Norrland AB, Indiebiz AB och Kjell Jonsson med rötter från Norsjö och tidigare vd för Polarbröd. 

New Nordic Beverage AB kommer fortsatt vara majoritetsägt av företagets grundare Lars Normark och Li Holmberg. 

Vi har valt våra nya investerare noggrant och var och en av dem bidrar på sitt sätt till vår tillväxt. Draknästet var en utmärkt PR-möjlighet och ledde till ökad försäljning samt ökad kännedom bland konsumenterna om vår verksamhet, säger vinmakaren Lars Normark.

Li Holmberg, som är vd i bolaget, konstaterar att kapitaltillskottet kommer att bidra till att företagen kan bredda sin verksamhet och lyfta bolaget till nya nivåer.

undefined
I slutet av 2018 lanserades Lars Normark och Li Holmberg sina första viner.

– Vi kommer också att kunna attrahera nya målgrupper genom att etablera en konceptbar i Stockholm. Vi letar för fullt efter ett lämpligt ställe för den och räknar med att kunna öppna baren under året. Den ska fungera som en kraftfull plattform för bolagets tillväxt i Sverige och expansion till exportmarknader, säger hon.

Idag säljer företaget viner och likörer som produceras i Norsjö. Råvarorna består av ekologiska blåbär, lingon, äpple och hallon. Deras första vin, med namnet Rålund som tidigare var Lars Normarks hemby, släpptes i slutet av 2018 och sedan har utvecklingen gått snabbt.

I nästa expansionsfas vill New Nordic Beverage avsevärt utöka dagens årsproduktion som uppgår till 45 000 flaskor.

– Vi har även börjat producera våra viner hos världens första vinhotell, The Winery Hotel i Solna, som har vintillverkning i lobbyn, vilket gör att vi kan öka produktionen av vinet Rålund Classic med cirka 30 procent, berättar Li Holmberg.

undefined
Lars Normark arbetar med buteljering av vinflaskor vid vineriet i Norsjö.

Strax före jul lanserades deras två första två bärlikörer. Här har New Nordic Beverage inlett ett samarbete med bartendern Emil Åreng från Umeå. 

– Vi kommer i år att fokusera på produktionen av våra likörer som tagits emot mycket väl på marknaden. För att kunna producera dem har vi investerat i nya lokaler och utökat våra lokaler i Norsjö, avslutar Li Holmberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!