Ny guide ska hjälpa besökare att agera hållbart

Pandemin har medfört att allt fler besökare väljer att satsa på naturupplevelser. Gold of Lapland har varit med och tagit fram en hållbarhetsguide som ska underlätta för besökare att göra rätt under sitt besök.

"I många fall grundar sig problematiken på bristande kunskap, missuppfattningar och kulturkrockar," säger Cecilia Wallinder.

"I många fall grundar sig problematiken på bristande kunskap, missuppfattningar och kulturkrockar," säger Cecilia Wallinder.

Foto: Foto: Lennart Enkvist.

Norsjö2022-01-04 16:00

– Vi har fått mycket uppmärksamhet för vår guide som tydligen fyllde en lucka inom besöksnäringen, berättar Cecilia Wallinder, destinationsutvecklare hos Gold of Lapland.

Hon konstaterar att under pandemin har intresset för att vistas ute i skog och mark ökat, begrepp som hemester och svemester har bidragit till att fler vana och ovana människor har letat sig ut i naturen. Vid vissa populära besöksmål finns det redan utmaningar i form av nedskräpning, oönskad markanvändning och andra störningar. 

undefined
Vid vissa populära besöksmål finns det redan utmaningar i form av nedskräpning, oönskad markanvändning och andra störningar.

– I många fall grundar sig problematiken på bristande kunskap, missuppfattningar och kulturkrockar, säger Cecilia.

Hållbarhetsguiden har tagits fram av EU-projektet Bärkraft som avslutades i december. Syftet med projektet var att utveckla ett mer hållbart näringsliv med särskilt fokus på besöksnäringen. Förutom Gold of Lapland har även Visit Hemavan Tärnaby och Visit Helgeland deltagit i projektet och jobbat fram guiden.

– Det var främst i Helgeland som man upplevt stora problem i samband med fricamping när ”hela södra Norge” valde att resa till den norra delen av landet under pandemisommaren 2020, säger Cecilia.

Hotell, campingplatser och stugbyar var då fullbelagda och gästerna satte upp tält och husbilar lite här och var. I Helgeland hade man bland annat brist på parkeringsplatser och sophantering.

– Hos oss har vi inte upplevt lika stora problem. Här har vi ganska bra med övernattningsmöjligheter, men det är viktigt att vi också är beredda på att i framtiden kunna hantera liknande anstormningar. 

Guiden ger läsaren kunskap om hur hen kan vara en mer ansvarsfull gäst genom att hjälpa till att bevara naturen och bidra till lokalsamhället under sitt besök. Cecilia Wallinder betonar att man i guiden inte kommer med pekpinnar utan istället ger konkreta tips på hur man tar hand om platsen som besöks på ett respektfullt sätt.

Här finns mängder av handgripliga tips och länkar om exempelvis skräphantering, parkering och terrängkörning. 

– Hos oss är det bland annat viktigt att gästerna får lära sig att ha respekt för rennäringen och inte störa eller provocera renarna.

undefined
Guiden lyfter också fram hur snabbt en plats kan överbelastas om den taggas i sociala medier och inlägget blir viralt. Ett lokalt exempel på detta är vad som hände med Grodkällan

Guiden lyfter också fram hur snabbt en plats kan överbelastas om den taggas i sociala medier och inlägget blir viralt. 

– Ett lokalt exempel på detta är vad som hände med Grodkällan som ligger i närheten av Lomträsk, säger Cecilia Wallinder.

Grodkällan är en stor kallkälla belägen mitt ute på en myr. Kallkällan är en så kallad artesisk eller kokande källa där vattnet har mycket högt tryck och genom det klara vattnet kan man se hur det bubblar från bottnen där det tränger upp. Det mest slående med källan är dock den säregna turkosa färgen. Färgen kan bland annat bero på flytande lerpartiklar reflekterar det gröna och blåa ljuset i vattnet men även ljusgröna trådiga alger kan bidra till den turkosa färgen.

undefined
Det var främst i Helgeland som man upplevt stora problem i samband med fricamping.

Guiden finns både i tryckt och digitalt format på svenska, engelska och tyska samt digitalt på polska och finska. Förutom att den delas ut till företagen inom besöksnäringen i de medverkande regionerna kommer den även att spridas på annat sätt.

– Bland annat ska den användas av en stor tysk researrangör som satsar på Västerbotten. Förhoppningen är att alla som reser med dem får ta del av den digitala guiden innan de kommer hit, avslutar Cecilia Wallinder.

Gold of Lapland

Gold of Lapland är en medlemsägd, ekonomisk förening som har sitt huvudkontor i Norsjö. Medlemmarna finns från Ammarnäs i fjällvärlden ner till Robertsfors vid kusten. Uppdraget är att stärka våra besöksnäringsföretag, att verka för en hälsosam ökning av antalet besökare till området och verka för att marknadsföra en ansvarsfull, hållbar destination med höga natur- och kulturmiljöer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!