I våras startade Norsjö kommun en kampanj för att få bort skrotbilar som står och skräpar. Martine Westerlund vid kommunens tillväxtavdelning berättar att idén väcktes efter en medborgardialog:
– Folk är bekymrade över att det står skrotbilar överallt.
Kampanjen sker via biltillverkarnas nätverk Bilretur och innebär att det inte kostar något att lämna in sitt fordon. Inte ens om bilen inte är komplett. I stället står Bilretur för kostnaden.
Under våren har drygt hundra bilar anmälts och nu pågår arbetet med att frakta bort dem. Häromdagen var Victor Lindqvist från Skellefteå Bildemontering i Norsjövallen för att hämta åtta bilar hos Stefan Forsman.
– Nu blir det gott om plats, konstaterar Stefan, som driver en bilverkstad i anslutning till hemmet.
Victor berättar att han har bråda dagar just nu. Och det hade han haft oavsett skrotbilskampanjen i Norsjö. Arbetsområdet sträcker sig från Umeå i söder till Luleå i norr och omfattar även inlandet. Det blir många mil på vägen.
– I går var jag till Piteå och hem och sedan till Malå och hem. I tisdags var jag till Hemavan. Från den första juni är det fullt upp till i mitten av september. Totalt hämtar jag ungefär 800 bilar per år.
Trailern rymmer nio bilar och körningarna planeras så att den blir så full som möjligt. Sedan hamnar bilarna hos Skellefteå Bildemontering, där de töms på vätskor och blir av med rutor och däck. Men först märks de upp noggrant.
– Om man köper en reservdel ska man veta vilken bil den kommer ifrån, säger Victor.
Har folk blivit bättre eller sämre på att lämna in skrotbilar?
– Alla bilar kommer hit till slut. Det finns en gräns då de blir monument och har gjort sitt.
Stefan har en förklaring till varför folk väljer att behålla bilarna:
– Man ser ett värde i bilen. Man kan plocka delar, den kanske går att köra och om den inte är i vägen känns det jobbigt att bli av med den.
Av de bilar som anmälts är det ett 60-tal som fraktas bort i juli. Resten saknar del två i registreringsbeviset, vilket är en förutsättning för att de ska hämtas.
– Vi kör igång igen den 1 september, då hoppas jag att vi når fler, säger Martine.
Men fortfarande är det svårt att få bort bilar där ägaren är svår att nå eller inte vill ta ansvar för fordonet. Det är också något som kommunen får en hel del frågor om.
– Det är ett problem. Här behöver lagstiftningen ändras, tycker Martine.