Nästa vecka är det säsongstart för SVT:s Draknästet, programmet där entreprenörer från hela Sverige ska försöka övertyga en grupp investerare och riskkapitalister – drakarna – om att investera i just deras affärsidé.
Bland deltagarna märks Li Holmberg och Lars Normark, som sedan flera år tillbaka tillverkar vin av vilda bär från de norrländska skogarna i Norsjö.
– Vi är inne i processen att ta in investerare, då passade det här väldigt bra i fasen, säger Li Holmberg.
Inspelningen gjordes i mars, men det är först nu som entreprenörerna får berätta att de är med.
Hur det har gått får Li Holmberg förstås inte avslöja, men hon berättar i alla fall att det var en rolig upplevelse, en proffsig produktion och proffsiga drakar.
Samtidigt kändes det nervöst och lite stressigt att på så kort tid få fram sitt budskap om det arbete de har lagt ned och vad de tänker göra i framtiden.
– Men vi är nöjda med inspelningen. Nu blir det spännande att se vad som kommer att visas, säger Li Holmberg.
Norsjöföretaget har de senaste åren uppmärksammats såväl nationellt som internationellt för sin vintillverkning. Att företaget har bytt namn från Idunn Wine till New Nordic Beverage hänger ihop med att produktionen breddas till att även omfatta alkoholfria drycker och likörer.
Premiärprogrammet sänds den 31 augusti, och Li Holmberg och Lars Normark kommer att medverka den 21 september.