Hon arbetar på Solbacka och är ett av skyddsombuden som har skrivit under den så kallade 6:6 a-anmälan om brister i arbetsmiljön som fackförbundet Kommunal lämnade in i juni.
Till skillnad från den anmälan som gjordes i vintras gäller den hela omsorgen – inte bara Solbacka – och den har nu även kompletterats med en kravlista till Norsjö kommun.
Vad personalen framförallt efterlyser är ett ökat inflytande över schemaläggningen och bättre framförhållning i planeringen.
De beskriver en verklighet där schemat styrs av en bemanningsenhet som grundar planeringen på statistik och likriktning, utan hänsyn till hur olika det ser ut på olika arbetsplatser.
– Vi vill ha en vettig schemaläggning som vi är delaktiga i. Vi kan jobbet, säger Susanne Mattsson, undersköterska och skyddsombud på Solbacka.
Enligt skyddsombuden har systemet lett till tajta scheman, ständig underbemanning och en gnagande oro.
– Det finns ingen återhämtning. Man känner stress, får ont i magen och sömnproblem, säger Casper Ekman, undersköterska och skyddsombud på Solbacka.
Det har varit särskilt tydligt i sommar. Skyddsombuden vittnar om vikarier som fått sina scheman bara några dagar i förväg, brist på inskolning och ordinarie personal som avbrutit semestern för att gå in och jobba.
Det sistnämnda tär inte bara på personalen, det kostar även stora pengar för kommunen.
Skyddsombuden reagerar också emot att det finns personer som har erbjudit sig att jobba eller flytta semestern inför sommaren, men då fått till svar att det inte behövs. Sedan har det blivit kris och lediga ringts in.
– I början har man tänkt ”klart jag ställer upp”. Sedan får man ont i magen när telefonen ringer. Vi går på blödande knän, säger Elin Burvall, undersköterska och skyddsombud inom hemtjänsten, och tillägger:
– Jag tyckte att pandemisommaren var jobbig men denna sommar toppar det.
Hon och hennes kollegor vittnar om höga sjuktal och en hög personalomsättning. Somliga har sagt upp sig, medan andra söker nya jobb eller funderar på saken.
Elin Burvall säger att hon numera skulle avråda vänner från att söka till omsorgen i Norsjö. Inte heller skulle hon vilja bli gammal och sjuk här:
– Jag vill inte ha vården som Norsjö kommun erbjuder nu. Man mår piss när man måste neka Agda, 87, att sitta ned en stund för att man inte har tid.
Men så har det inte alltid varit. För fem-sex år sedan älskade hon sitt jobb.
Hur har det då blivit så här? Susanne Mattsson tror att det har att göra med att kommunen samtidigt valde att införa heltidsresan – en satsning på att erbjuda heltid för alla som vill – och ett nytt schemaläggningssystem.
Om det hade skett med bättre framförhållning och större delaktighet för de anställda hade nog utfallet blivit ett annat, tror hon.
Att skyddsombuden upplever att chefer och politiker inte lyssnar går inte att ta miste. Nu återstår det att se om kravlistan och Arbetsmiljöverkets inspektion den 30 augusti kommer att förändra någonting.
Susanne Mattsson konstaterar att det gäller att se framåt, inte bakåt.
– Vi vill inte tappa tron och hoppet. Att gräva ner sig i det som varit leder ingen vart. Vi måste fortsätta att kämpa, säger hon.
Elin Burvall är inne på samma linje:
– Vi har nått botten, nu kan det bara gå uppåt. Vi har inget val.
Hanna Mattsson är verksamhetschef för omsorgen vid Norsjö kommun sedan några månader tillbaka. Hon håller med om att personalen borde ha större inflytande över schemaläggningen och säger att ett sådant arbete också har påbörjats.
Samtidigt säger hon att förändringen kräver en del förarbete och därför inte går att genomföra överallt samtidigt.
– Vi kommer att påbörja det i höst och släppa på vissa grupper. Då får vi fram bra rutiner och kan släppa på resten, säger Hanna Mattsson.
Hon delar skyddsombudens uppfattning att den gångna sommaren har varit den tuffaste hittills.
– Vi har inte tillräckligt med vikarier och vi har inte tillräckligt med vikarier med rätt kompetenser. Problemet är inte unikt för oss i Norsjö eller ens för omsorgen. Nu verkar det vara en jätteutmaning inom många branscher att hitta folk.
– Det är jättetufft och något som vi kommer att få jobba hårt med.
Hanna Mattsson sticker inte heller under stol med att det har funnits inkörningsproblem för den nya centraliserade bemanningsorganisationen.
En organisation som inte bara servar omsorgen, utan hela kommunens verksamhet.
– Att få till rutinerna har nog brustit från båda håll. Sedan vet jag att alla har jobbat jättehårt och suttit på kvällar och helger för att hitta folk. Personalen har varit helt fantastisk, man har jobbat över olika avdelningar för att hjälpa till, säger hon.
Personal berättar om folk som inför sommaren har erbjudit sig att jobba eller flytta semestern, men fått till svar att det inte behövdes. Sedan har det uppstått luckor och folk har ringts in, hur kunde det bli så?
– Det föll bort vikarier sent som hade lovat att jobba. Sedan kom det en del sjukskrivningar. Annars var det vi fick till oss att det såg bra ut, att vi hade ett bättre utgångsläge än på flera år.
De menar också att bristerna i arbetsmiljön både har lett till sjukskrivningar och att personal har sagt upp sig, delar du den uppfattningen?
– Det är mycket möjligt att det är så. Jag vet inte hur det är på individnivå, däremot är det välkänt att en bristande arbetsmiljö kan leda till sjukskrivningar. Sedan har vi en bra HR-funktion som ringer upp folk och frågar varför de säger upp sig, det är en sak som vi följer upp och ser vad vi kan förändra.
Men om folk känner så, är inte det ett misslyckande för kommunen som arbetsgivare?
– Det är absolut ett misslyckande om det är så.
Hur ser du på att personal känner att man skulle avråda vänner från att söka jobb inom omsorgen i Norsjö och att man inte vill bli gammal och sjuk här?
– Om man känner så är det jättetråkigt. Men jag träffar lika många som inte alls känner på det sättet. Jag träffade i går en anhörig som berättade hur bra det har varit i sommar, säger Hanna Mattsson, och tillägger att hon tycker att det tråkigt att det skrivs så mycket negativt om omsorgen i media när det även finns mycket positivt att visa.
– Och jag är väldigt positiv till det arbete som har dragits igång där Kommunal har bjudit in till att kroka arm och fortsätta jobba med friskfaktorer. Det känns väldigt positivt, säger hon.