Mer rörelse på rasterna och lektionerna i Norsjö

Att inlärningsförmåga och rörelse hänger ihop är många forskare eniga om. Nu ska eleverna i Norsjö få mer rörelse på schemat.

Läraren Åsa Harnesk (bilden) är engagerad i projektet, liksom skolsköterskan Sara Eriksson.

Läraren Åsa Harnesk (bilden) är engagerad i projektet, liksom skolsköterskan Sara Eriksson.

Foto: Norsjö kommun

Norsjö2018-12-13 15:07
undefined
Läraren Åsa Harnesk (bilden) är engagerad i projektet, liksom skolsköterskan Sara Eriksson.

Norsjöskolan är en av 21 huvudmän i Sverige som fått pengar av Skolverket till hälsofrämjande insatser i skolan. Bakgrunden till projektet är att såväl elevhälsan som lärare har fått fortbildning kring hur rörelse påverkar hjärna och inlärning.

Åsa Harnesk, lärare i idrott och hälsa vid Norsjöskolan, framhåller att många skolor arbetar med olika pulsprojekt, men att det inte passar alla elever att träna sig svettig och andfådd.

– I stället vill vi fokusera på enkla korta rörelseavbrott i klassrummet och medvetandegöra motorikträning, säger hon i ett pressmeddelande.

Projektet består av tre delar. En del ska fokusera på att stötta elevernas motoriska utveckling, den andra på att eleverna ska röra på sig mer i klassrummet och den tredje går ut på att öka motivationen och möjligheten till spontan rörelse på rasterna.

Satsningen pågår från och med december till i juni nästa år. Projektet genomförs tillsammans med Umeå universitet, där forskare ska analysera resultaten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!