Norsjöskolan är en av 21 huvudmän i Sverige som fått pengar av Skolverket till hälsofrämjande insatser i skolan. Bakgrunden till projektet är att såväl elevhälsan som lärare har fått fortbildning kring hur rörelse påverkar hjärna och inlärning.
Åsa Harnesk, lärare i idrott och hälsa vid Norsjöskolan, framhåller att många skolor arbetar med olika pulsprojekt, men att det inte passar alla elever att träna sig svettig och andfådd.
– I stället vill vi fokusera på enkla korta rörelseavbrott i klassrummet och medvetandegöra motorikträning, säger hon i ett pressmeddelande.
Projektet består av tre delar. En del ska fokusera på att stötta elevernas motoriska utveckling, den andra på att eleverna ska röra på sig mer i klassrummet och den tredje går ut på att öka motivationen och möjligheten till spontan rörelse på rasterna.
Satsningen pågår från och med december till i juni nästa år. Projektet genomförs tillsammans med Umeå universitet, där forskare ska analysera resultaten.