I Bar Nordic, som ligger på Vasagatan, serveras, förutom dryckerna, också mat med råvaror från Västerbotten som passar till dem.
– Vi hoppas att vår bar, som bara ligger 300 meter från Stockholms Centralstation, kan fungera som en slags ambassad för Västerbotten, säger Li Holmberg
Under invigningen fick de speciellt inbjudna gästerna provsmaka ett flertal olika drycker
– Speciellt fokuserade vi på våra egna produkter som är gjorda av blåbär. Den 2 december lanserar vi en helt ny exklusiv blåbärsglögg och samma dag släpps också vår femte likör gjord på svarta vinbär, berättar Li.
Råvarorna till New Nordic Beverages drycker består av ekologiska blåbär, lingon, äpple, svara vinbär och hallon.
– Genom Bar Nordic vill vi lyfta fram det bästa från Sverige, med fokus på genuina råvaror och traditioner. Vårt norrländska arv ska genomsyra hela upplevelsen för våra gäster, säger Li.
Maten som serverades under invigningen andades Norrland rakt igenom och under invigningen presenterades den nye köksmästaren Peter G Nilsson som har sina rötter i Skellefteå. Till sin hjälp i köket har han Susanne Lundström, som kommer från Arjeplog.
– Det är ett riktigt kanonteam som båda brinner för mat från Norrland.
På menyn finns bland annat, rökt renhjärta, stekt palt med fläsk, skogstoast med rökt älgstek och renskavsgryta.
Barmästaren Aron Fischer kommer ursprungligen från Australien men har bott 20 år i Stockholm. Han assisteras av dalmasen Ferdinand Kjellin.
– De serverar bara drycker gjorda av svenska råvaror, berättar Li.
Lokalerna, där det finns 50 sittplatser, är starkt Norrlandsinspirerade där Skelleftekonstnären Staffan Lidman skapat muralmålningar på väggarna.
– Här handlar det både om Norrsken, tallskogar och älgar.
Under invigningen kunde New Nordic Beverage också presentera sin nye styrelseordförande
– Det är Jon Hillgren som grundade Sveriges första gindestilleri Hernö Gin 2011. Han har mycket kunskap att bidra med till vårt företag.
Satsningen på baren är ett sätt att visa upp företaget för hela världen och bli ett skyltfönster för exportmarknaden. Baren kommer även att hålla dryckesprovningar, event och föreläsningar av dryckesexperter.
– Detta initiativ är inte bara en satsning på dryck och mat utan också en viktig del i att stärka Sveriges varumärke som ett ledande dryckesland, avslutar Li.