Hundraårig stenvalvsbro har rustats för framtiden

Nu har den gamla stenvalvsbron i Bjursele, Norsjö, förstärkts för att klara tyngre trafik. Men det är inte bara en överfart över Bjurselebäcken som har rustats upp, det är även ett hundraårigt kulturhistoriskt byggnadsverk som har säkrats för framtiden.

Björn Wikström, platschef hos entreprenören Veidekke, berättar att bron har förstärkts med hjälp av gjutningar och armering. Dessutom har den försetts med nya kantbalkar. Men det gamla stenvalvet har bevarats som det såg ut.

Björn Wikström, platschef hos entreprenören Veidekke, berättar att bron har förstärkts med hjälp av gjutningar och armering. Dessutom har den försetts med nya kantbalkar. Men det gamla stenvalvet har bevarats som det såg ut.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2022-10-02 09:00

Stenvalvsbron över Bjurselebäcken har tjänat trafikanterna väl sedan den byggdes i början på 1920-talet. Men med nya tider följer nya krav och i år har någonting hänt.

undefined
Bron sedd från väster. I förgrunden den provisoriska bron som ska rivas inom de närmaste dagarna.

Med start i våras har Trafikverket sett till att förstärka bron så att den klarar tyngre trafik. Nu går den från bärighetsklass ett till fyra, vilket bland annat beror på den ökade trafiken till godsterminalen i Bastuträsk.

– Bron har varit som en broms för BK4-trafik, berättar Lisa Nordmark, projektledare vid Trafikverket.

undefined
Oskar Schölund, Veidekke, genomför olika mätningar i samband med att projektet håller på att avslutas.

Men även om bron har förstärks så är det ingenting som märks på utsidan. I stället har den armerats och gjutits invändigt, medan de ursprungliga stenvalven har bevarats.

Förklaringen är att den vackra gamla stenbron är klassad som kulturhistoriskt värdefull och därför inte får behandlas hursomhelst. 

– När det är klart kommer det inte att se ut som att det är gjort något. Det är bra att vi kan bevara en så snygg bro, säger Lisa Nordmark.

Under byggtiden har trafiken letts över till en tillfällig bro som har satts upp bredvid den gamla. En bro som kommer att plockas ihop vilken dag som helst.

undefined
För Anders Liljegren (närmast), Oskar Schölund och de andra hos entreprenören Veidekke väntar nu andra projekt.

För när Norran häromdagen besökte Bjursele var det mesta av arbetet klart. Trafiken hade precis börjat rulla på den gamla bron igen och förutom att ta ned den provisoriska överfarten återstår nu bara att montera nya räcken och lite andra efterarbeten.

Sedan väntar slutbesiktning i slutet av oktober.

undefined
Hela sommaren har trafiken letts om till en provisorisk bro. Men på torsdagen togs den gamla i drift igen.

Björn Wikström, platschef hos entreprenören Veidekke, konstaterar att arbetet har flutit på bra. Han tycker att det har varit intressant att rusta upp en bro med ett sådant kulturhistoriskt värde, något han aldrig tidigare varit med om i sitt arbete.

– Det var egentligen inte någon som visste så mycket om hur den såg ut invändigt. Men det är ett riktigt fint hantverk. De var duktiga på att hugga sten på den tiden, den är riktigt vacker.

Gjorde ni några intressanta fynd därinne?

– Tyvärr inte. Det hade varit roligt men det gjorde vi inte, säger Björn Wikström, och tillägger:

– Såna här broar är ju inte så hemskt vanliga. På det sättet är det ju roligt att den får vara kvar.

Att bron får behålla sin ursprungliga utformning uppskattas även av de Bjurselebor som Norran träffar.

undefined
Maria Lindgren bor och trivs i Bjursele med sin man och deras två barn. Hon tycker att det är bra att bron fått behålla sitt gamla utseende.

Maria Lindgren berättar att hon var lite fundersam kring hur det skulle bli när arbetet drog igång: hur såg egentligen planerna ut och hur stora förändringar skulle det bli?

– Jag är glad att den får se ut som den har gjort med sten som är så vackert, säger hon.

Som en av många småbarnsföräldrar i Bjursele tycker hon också att det är bra att det stannade vid en bro. Då tvingas trafikanterna sänka hastigheten när de kör igenom byn.

Eva-Märta Lindgren är inne på samma linje. Bron har definitivt ett kulturhistoriskt värde och det är fascinerande att den fortfarande håller, tycker hon.

Eva-Märta Lindgren konstaterar också att byn har fått ett stort uppsving på senare tid, med väldigt många barn. Då blir trafiksäkerheten extra viktig.

– När barnen ska ut och cykla kan det hända saker. De har sänkt hastigheten under byggtiden, jag vill gärna behålla det i fortsättningen också.

– Det skulle vara jättebra för barnfamiljerna och så skulle folk få tid att njuta av den vackra bron, säger hon.

Fakta: Bron

Bron över Bjurselebäcken byggdes under ledning av Oskar Finnberg, Norsjö, och stod klar 1924.

Den har en spännvid på cirka sex meter och beskrivs som välbyggd av huggen sten med landfästen i kallmur och valv i bruksmur.

Bron över Bjurselebäcken har klassats som en kulturhistoriskt värdefull bro klass 1A, vilket innebär att den är en framträdande representant för en viss tids brobyggnadskonst.

I Sverige idag beräknas det finnas omkring 600 valvbroar byggda i natursten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!