När Norran kommer på besök firar medlemmarna Buntens 45-årsjubileum. Stig-Ronny Andersson, som är föreningens ordförande, fanns med redan från början när Bunten bildades 1977. Han och de andra medlemmarna tar en hamburgare och en kopp kaffe för att styrka sig innan de ska ge sig ut på flygfältet med sina radiostyrda modellplan. I köket gräddar Rickard Eliasson våfflor som också säljs i föreningens sommarcafé som håller öppet på helgerna när föreningen har igång verksamheten.
– Det är ganska många turister som hittat hit i sommar, berättar Rickard.
Lokalen och marken där flygfältet finns i Västra Högkulla fick föreningen från 1980 hyra av Thorgrens Skog och sedan 1995 äger de hela anläggningen.
– Vi är faktiskt en av få modellflygklubbar i Sverige som har ett eget klubbhus, konstaterar Stig-Ronny Andersson.
RC-flyg, som den här sporten kallas, innebär att man flyger med motorförsedda modeller.
– Det finnas massor av modeller vars flygvikt varierar mellan 100 gram och över 25 kilo.
Man använder både metanol- och bensinmotorer och tack vare utveckling av bättre batterier har det även blivit vanligt med elmotorer.
En radioflygmodell styrs med hjälp av ett radiosystem. Modellflygaren använder en radiosändare som skickar en signal till en mottagare. Mottagaren skickar i sin tur små strömpulser till ett eller flera servon.
På flygfältet i Västra Högkulla har det arrangerats flera SM-tävlingar i RC-flyg och 2007 stod föreningen också värd för det nordiska mästerskapet.
– Då fick vi bygga ut landningsbanan så att den höll måttet.
Föreningen har idag ett 30-tal medlemmar, varav ett tiotal är aktiva flygare.
– Som mest har vi varit 106 medlemmar men det har varit lite trögt med återväxten. Fast det finns också unga flygare där den yngste är 19 år och vår äldsta aktiva medlem är 84 år.
För att rekrytera fler unga har föreningen under flera somrar arrangerat lägerveckor. Senast detta gjordes var 2017.
– Det var riktigt kul och ungdomarna fick då låna radioutrustning av klubben och träna med en handledare.
När en ny modellflygare utbildas används dubbelkommando där handledaren kan ta över om det finns risk för en krasch.
– Från börjar får man flyga för att sedan träna landning och sista steget är att lära sig starta, vilket är den knepigaste biten, avslutar Stig-Ronny Andersson.