Full fart på åkarna i Norsjö: ”Har visat framfötterna”

Åkarna och entreprenadföretagen i Norsjö har sedan början av 1940-talet samarbetat via det gemensamma bolaget Norsjöfrakt. Under förra året omsatte företaget 107 miljoner kronor och efterfrågan på deras tjänster ökar ständigt. I höstas anställde Norsjöfrakt ytterligare en trafikplanerare.

Ludwig Nilsson, chaufför hos Johan Lindbergs Last & Planering, Nisse Nilsson, Henry Nilssons Åkeri  och Lars Eriksson, Norsjöfrakt.

Ludwig Nilsson, chaufför hos Johan Lindbergs Last & Planering, Nisse Nilsson, Henry Nilssons Åkeri och Lars Eriksson, Norsjöfrakt.

Foto: Lars Westerlund

Norsjö2021-12-26 18:00

Norsjöfrakt har elva delägare, varav tio finns i Norsjö och en i Arvidsjaur. Totalt har företagen som finns med 45 anställda, inklusive de som arbetar hos Norsjöfrakt. En av de första som anslöt sig till Norsjöfrakt, som från början hette Norsjö Bilfrakt, var Rudolf Nilsson i Rengård som startade ett åkeri 1938.

– Jag är tredje generationen som driver Henry Nilssons Åkeri som företaget döptes till efter att min pappa tagit över efter farfar, berättar Nisse Nilsson, som började ratta företaget för åtta år sedan.

undefined
Ekonomen Eva Holmström och trafikplaneraren Marie Avander.

I mitten av 1970-talet flyttades verksamheten till Bastutjärn och numera hyr de en stor lokal i kommunens industrihus i Norsjö.

– Det blev ett lyft att kunna ha fordonen inomhus och slippa ha dem stående i ”den blå hallen”.

Han konstaterar att det är en smidig lösning med Norsjöfrakt som spindeln i nätet vilka bland annat lägger ut uppdrag till delägarna, har hand om administrationen och håller koll på alla certifieringar och tillstånd som krävs.

undefined
"Jag är tredje generationen som driver Henry Nilssons Åkeri som företaget döptes till efter att min pappa tagit över efter farfar," berättar Nisse Nilsson.

Malåbon Lars Eriksson är sedan sju år vd för Norsjöfrakt. Här arbetar också ekonomen Eva Holmström och trafikledarna Marie Avander och Marie Hugosson.

– I september anställdes Marie Hugosson. Hon har även hand om specialtransporter som bland annat vår kund Norsjö Betong ofta behöver, berättar Lars. 

Sedan han började här har det inte tillkommit några nya delägare i Norsjöfrakt.

undefined
Marie Avander, arbetar med trafikledning när det gäller anläggningsjobb och grustransporter.

– Men de som är med har visat framfötterna, investerat friskt för att följa med i utvecklingen och flera av dem har ökat sin omsättning rejält. Dessutom har vi utökat det geografiska området där vi är verksamma. Det handlar idag främst om Norsjö, Malå, Arvidsjaur och Skellefteå. Den kraftiga expansionen i Skellefteå har också gett oss en hel del nya uppdrag, säger Lars Eriksson.

Expansion gäller bland annat för Henry Nilssons Åkeri som från 2016 ökat omsättningen från 8 till 13 miljoner.

– I år har vi investerat i ytterligare en timmerbil. Nu är vi sex anställda plus några chaufförer som arbetar på timtid. Vi kör mycket åt Stenvalls och Holmen som är Norsjöfrakts största kunder, på timmersidan, berättar Nisse Nilsson.

undefined
Förutom ekonomifrågor ansvarar Eva Holmström för miljöfrågor och allt som rör slambilen.

Lars Eriksson menar att en styrka med Norsjöfrakt är bredden på företag som gör att de klarar att ta på sig många typer av uppdrag. Deras verksamhet är, förutom skog och specialtransporter, även inriktad på anläggning, ballast och miljö.

Sedan 2011 driver Norsjöfrakt även egen täktverksamhet. De har fem bergtäkter som de säljer grus från. Dessa finns i Oxberget, Ekträsk, Manjaur, Tjärnliden och Manjaur.

– Detta är en mycket bra affär för oss och ger också en hel del jobb till våra delägare, konstaterar Lars.

Något som står högt upp på Norsjöfrakts önskelista är att en större del av det allmänna vägnätet ska uppgraderas till BK4 så att man kan nyttja tyngre ekipage på dem.

undefined
Nisse Nilsson, Henry Nilssons Åkeri i samspråk med Lars Eriksson. Norsjöfrakt.

– Detta är en flaskhals för oss. Vintertid borde många fler vägar än vad som nu är fallet klassas som BK4 eftersom det då är tjäle i backen, säger Nisse. 

När det gäller tillväxten hamnar Norsjöfrakt på femte plats bland företagen i Norrans spridningsområde för rörelseintäkter per anställd. Toppar den listan för 2020 gör Martinsons Trä med 74 747 000 kronor per anställd medan Norsjöfrakt som då hade tre anställda landar på femte plats med 35 707 000.

Intäkter per anställd

Företagen med högsta rörelseintäkterna i Norrans spridningsområde 2020

1. Martinsons Trä, 74 747 000 kronor

2. Fastec Sverige AB 63 074 630

3. Enar Timber AB 39 169 330

4. Skelleftebränslen AB 36 200 560

5. Norsjöfrakt AB 35 707 360

6. Dsi Underground Nordics AB 27 201 340

7. S.O. Utterströms Åkeri AB 25 473 170

8. Skellefteå Industrihus AB 20 421 180

9. Norrskensbär AB 16 325 150

10. Sorb Industri AB 13 839 140

Källa: UC

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!