Norsjöfrakt har elva delägare, varav tio finns i Norsjö och en i Arvidsjaur. Totalt har företagen som finns med 45 anställda, inklusive de som arbetar hos Norsjöfrakt. En av de första som anslöt sig till Norsjöfrakt, som från början hette Norsjö Bilfrakt, var Rudolf Nilsson i Rengård som startade ett åkeri 1938.
– Jag är tredje generationen som driver Henry Nilssons Åkeri som företaget döptes till efter att min pappa tagit över efter farfar, berättar Nisse Nilsson, som började ratta företaget för åtta år sedan.
I mitten av 1970-talet flyttades verksamheten till Bastutjärn och numera hyr de en stor lokal i kommunens industrihus i Norsjö.
– Det blev ett lyft att kunna ha fordonen inomhus och slippa ha dem stående i ”den blå hallen”.
Han konstaterar att det är en smidig lösning med Norsjöfrakt som spindeln i nätet vilka bland annat lägger ut uppdrag till delägarna, har hand om administrationen och håller koll på alla certifieringar och tillstånd som krävs.
Malåbon Lars Eriksson är sedan sju år vd för Norsjöfrakt. Här arbetar också ekonomen Eva Holmström och trafikledarna Marie Avander och Marie Hugosson.
– I september anställdes Marie Hugosson. Hon har även hand om specialtransporter som bland annat vår kund Norsjö Betong ofta behöver, berättar Lars.
Sedan han började här har det inte tillkommit några nya delägare i Norsjöfrakt.
– Men de som är med har visat framfötterna, investerat friskt för att följa med i utvecklingen och flera av dem har ökat sin omsättning rejält. Dessutom har vi utökat det geografiska området där vi är verksamma. Det handlar idag främst om Norsjö, Malå, Arvidsjaur och Skellefteå. Den kraftiga expansionen i Skellefteå har också gett oss en hel del nya uppdrag, säger Lars Eriksson.
Expansion gäller bland annat för Henry Nilssons Åkeri som från 2016 ökat omsättningen från 8 till 13 miljoner.
– I år har vi investerat i ytterligare en timmerbil. Nu är vi sex anställda plus några chaufförer som arbetar på timtid. Vi kör mycket åt Stenvalls och Holmen som är Norsjöfrakts största kunder, på timmersidan, berättar Nisse Nilsson.
Lars Eriksson menar att en styrka med Norsjöfrakt är bredden på företag som gör att de klarar att ta på sig många typer av uppdrag. Deras verksamhet är, förutom skog och specialtransporter, även inriktad på anläggning, ballast och miljö.
Sedan 2011 driver Norsjöfrakt även egen täktverksamhet. De har fem bergtäkter som de säljer grus från. Dessa finns i Oxberget, Ekträsk, Manjaur, Tjärnliden och Manjaur.
– Detta är en mycket bra affär för oss och ger också en hel del jobb till våra delägare, konstaterar Lars.
Något som står högt upp på Norsjöfrakts önskelista är att en större del av det allmänna vägnätet ska uppgraderas till BK4 så att man kan nyttja tyngre ekipage på dem.
– Detta är en flaskhals för oss. Vintertid borde många fler vägar än vad som nu är fallet klassas som BK4 eftersom det då är tjäle i backen, säger Nisse.
När det gäller tillväxten hamnar Norsjöfrakt på femte plats bland företagen i Norrans spridningsområde för rörelseintäkter per anställd. Toppar den listan för 2020 gör Martinsons Trä med 74 747 000 kronor per anställd medan Norsjöfrakt som då hade tre anställda landar på femte plats med 35 707 000.