Projektet har kartlagt vilka förväntningar och förändringar som pandemin har fört med sig och identifierat behov och möjligheter för hållbar utveckling,
Under förstudien har Gold of Lapland, tillsammans med Visit Skellefteå, Visit Umeå och Region Västerbotten turism enats om att satsa på Västerbotten Sweden som en destination och ett gemensamt platsvarumärke oh. Ett nytt projekt för att arbeta vidare med detta har sökts från Tillväxtverket. ”Nu måste ett stort arbete läggas på att på att fylla platsvarumärket med kött och blod” skriver Gold of Lapland i förstudiens slutrapport.
Under pandemin var det många besöksnäringsföretag som tvingades korttidspermittera och säga upp kompetent personal. En hel del av dessa individer har fångats upp av andra arbetsgivare framför allt inom de stora industriinvesteringarna i norr. Sannolikheten är enligt Gold of Lapland liten att de återvänder till serviceyrkena. ”Behovet av att kompetensförsörja besöksnäringsföretagen kommer att vara avgörande, särskilt i konkurrensen med den gröna industrialiseringen”, konstaterar Gold of Lapland.
I slutrapporten noteras vidare att trots fina råvaror som Västerbottens marker levererar är måltidsupplevelserna inom besöksnäringen i länet underutvecklat. Här finns en stor förbättringspotential.
En av de viktigaste faktorerna för en utveckling av länets besöksnäring som framkommer är att skapa året-runtdestinationer. Företagen måste komma bort från att vara beroende av endast två säsonger, sommar och vinter och produktutveckla lågsäsongerna.
Man konstaterar att flera av länets flygplatser utöver Skellefteå och Umeå skulle kunna bli aktuella för direktflygsetableringar och charterflyg. Det gäller även att hitta smarta transferlösningar och en idé som lyfts fram i förstudien är att försöka hitta samordning med skolskjutsar och skapa win-winlösningar för alla parter.
Västerbotten Experience är ett lokalt sigill som visar att de som genomgått en analys och tillhandahållit miljöplaner och hållbarhetspolicyn erhållit sigillet. Nu gäller det, enligt Gold of Lapland, att långsiktigt sett arbeta för att nå en fullständig hållbarhetscertifiering av något slag. Detta skulle då kunna vara Global Sustainable Tourism Councils globala standard för hållbar turism.