Fiskedestination Norsjö är ett projekt som drivs av destinationsorganisationen Gold of Lapland och finansieras av Leader Skellefteå Älvdal.
– Syftet är att stärka Norsjö som en fiskedestination, berättar projektledaren Felicia Morén, destinationsutvecklare vid Gold of Lapland och inflikar att det finns drygt 300 sjöar och vattendrag i kommunen.
Målet är att fisket ska bli en reseanledning och kan bidra till en förlängning av säsongen för lokala turistiska verksamheter.
– Vi ser det här som början på en långsiktig resa mot en god samordning av fisket i bygden som främjar samarbetet mellan fiskeföreningar och besöksanläggningar, säger Felicia Morén.
Ett av målen med projektet är att det ska finnas minst ett bokningsbart paket med fiske i bygden.
Felicia Morén konstaterar att Norsjö i vissa kretsar är känt för sitt fantastiska fiske. Hon pekar då speciellt på de nationella och internationella tävlingar som Norsjö sportfiskeklubb genomfört och föreningen Norsjö Big Pikes populära gäddfisketävling.
– Men det finns mycket att jobba med för att tillgängliggöra fisket som en kommersiell produkt och reseanledning, konstaterar Felicia.
Hon berättar att insikten om att något måste göras för att utveckla detta växte fram när Norsjö sommaren 2019 gästades av TV4 för en inspelning av tv-programmet Fiskedestination.
– Det vi då såg var bland annat att det saknades en samordningsfunktion för fisket i bygden, att det fanns en brist på bokningsbara fiskeguider och att det var svårt att hitta information om regler och fiskekort.
Vissa vatten är dessutom svåra att hitta till då det saknas tillförlitliga koordinater och skyltar.
– Detta ska vi nu fixa till.
En viktig del i projektet handlar om att inventera och kartlägga fisket i bygden och se till så att det finns bra information om detta både på svenska och engelska.
– Detta omfattar såväl sjöar och vattendrag som fiskeföreningar, tillgänglighet och nyckelpersoner.
Dessutom utvecklas ett fysiskt fiskecenter och Gold of Laplands hemsida optimeras så att den kan fungera som ett digitalt informationscenter. Det fysiska fiskecentret ska placeras på Rännuddens Camping & Hotell.
– Det känns inspirerande att den här satsningen görs på fisketurismen och att vi kan bidra på det här sättet, säger Charlie Johansson som sedan 20 år tillbaka driver Rännuddens Camping & Hotell.
På campingen har han fyra båtar som gästerna kan få låna och det finns ett stort intresse för att kunna komma ut och fiska på den drygt 16 kvadratkilometer stora Norsjön där det inte behövs något fiskekort.
– Vi ska nu också skaffa en båttrailer så att våra gäster kan ta med båtar till andra sjöar och vattendrag, berättar Charlie.
Restaurangen på Rännudden är öppen året om och de ska nu också börja marknadsföra Rännudden som en vintercamping vilket öppnar upp möjligheter för de som är intresserade av pimpelfiske.
– Jag har tidigare haft campingen mer som ett hobbyprojekt men under de senaste två åren har verksamheten växt rejält och vi fördubblade 2020 omsättningen mot tidigare år och 2021 blev det ytterligare en fördubbling.
Idag arbetar tre personer på Rännuddens Camping & Hotell.
– Men i sommar fördubblar vi personalen och bland annat kommer en kock som gått kockutbildningen i Vilhelmina att ta plats i köket, berättar Charlie Johansson.
Projektet Fiskedestination Norsjö ska även genomföra kunskapsbyggande insatser kring fiskevård och fiske som turistisk produkt.
– Vi kommer också att göra marknadsinsatser med hjälp av välkända influencers och genom sociala medier. En studieresa till Ammarnäs där de kommit långt när det gäller fisketurism ska genomföras till hösten.
Projektet är förankratlokalt vid träffar med Rännuddens Camping & Hotell, Föreningen Norsjö Big Pike,Norsjö sportfiskeklubb och Svansele Vildmarkscenter.
Projektet drar igång på allvar på måndag när den första träffen med intresserade företag och föreningar genomförs i projektets regi.
– Det kommer därefter att bli fler träffar med andra aktörer som vill haka på.
Projekttiden är kort och sträcker sig fram till 31 september.
– Men vi kommer att ansöka om utökad tid för att hinna med allt som vi vill genomföra, avslutar Felicia Morén.
Budgeten ligger på 817 000 kronor.