Drakarna ville satsa på Norsjöföretaget

Det blev succé för Li Holmberg och Lars Normark, som driver Norsjöföretaget New Nordic Beverage, i Draknästet. Tre av drakarna ville investera i deras affärsidé, men Li och Lars valde att tacka nej.

Lars Normark och Li Holmberg under pitchen för drakarna.

Lars Normark och Li Holmberg under pitchen för drakarna.

Foto: Pressbild

Norsjö2023-09-21 22:00

I torsdags visade SVT avsnittet av Draknästet där Lars Normark och Li Holmberg skulle övertyga en grupp investerare och riskkapitalister, drakarna om att investera i just deras affärsidé.

Efter att ha berättat om sin affärsidé under tio minuter för drakarna visade tre av dem intresse av att investera i New Nordic Beverage som söker två miljoner kronor för att kunna ta nästa steg i sin utveckling. 

undefined
Li Holmberg och Lars Normark hoppas nu kunna fördubbla sin produktion.

– Det var fantastiskt kul att de ville satsa i vårt företag men vi vill gärna ha investerare som har hjärtat i Norrland. Vi vill också ha investerare med erfarenheter och kompetens, med ett nätverk som kan bidra till vår tillväxtresa framåt, berättar Li för Norran.

Hon konstaterar att det var lite pirrigt att pitcha sin affärsidé på så kort tid.

– Men vi är säkra på vårt koncept efter att tidigare fått så många positiva omdömen både från kunder och folk i branschen och kände oss ganska lugna. Trots att vi är en nykomling på marknaden, där vårt första vin släpptes i slutet av 2018, har vi blivit insläppta i finrummet, säger Li.

Efter att programmet spelats in i mars har Lars och Li fortsatt att söka efter investerare.

undefined
Drakarna som granskar entreprenörer och funferar kring om de ska investera i deras företag.

– Vi har nu lyckats hitta dem som bättre passar vår profil och kommer att presentera de nya delägarna i oktober, berättar Li. 

Nytt friskt kapital ska bland annat användas till att etablera försäljning på en ny marknad, bredda målgrupper och öka försäljningen. I nästa expansionsfas vill New Nordic Beverage fördubbla dagens årsproduktion som uppgår till 35 000 flaskor.

– Det innebär också att vi kan öka omsättningen rejält. Redan i år kommer vi att ha ökat omsättningen med runt 60 procent från 2022 då den landade kring fyra miljoner kronor.

Idag säljer företaget viner som produceras i Norsjö. Råvarorna består av ekologiska blåbär, lingon, äpple och hallon. Under september månad lanserades också deras andra alkoholfri dryck. Att företaget bytt namn från Idunn Wine till New Nordic Beverage hänger ihop med att produktionen nu breddas till att även omfatta alkoholfria drycker och bärlikörer.

– I oktober kommer vi att lansera våra två första två bärlikörer. Här har vi inlett ett samarbete med bartendern Emil Åreng från Umeå. Han brinner precis som oss för drycker gjorda på svenska råvaror. Det ska bli spännande att se hur de tas emot på marknaden, avslutar Li Holmberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!