Skarp kritik mot förslaget att dra in ringbilarna

Norsjö kommuns planer på att dra in samtliga ringbilar vid årsskiftet har väckt ont blod i Bastuträsk.
Här finns den linje som används mest, då ringbilarna är en viktig del av trafiken till och från tåget.
– Det känns som att de försöker slå undan benen på oss, säger Maj-Britt Hägglund Westermark, som driver järnvägsstationen.

Gunnar Westermark, Ali Dawran Nabi Zada och Maj-Britt Hägglund Westermark menar att många kommer att drabbas om ringbilarna dras in. ”Jag tror att kommunen biter sig själv i svansen”, säger Gunnar.

Gunnar Westermark, Ali Dawran Nabi Zada och Maj-Britt Hägglund Westermark menar att många kommer att drabbas om ringbilarna dras in. ”Jag tror att kommunen biter sig själv i svansen”, säger Gunnar.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2024-11-28 21:00

Nyheten i korthet

  • Norsjö kommun planerar att avskaffa all ringbilstrafik från och med 1 januari, vilket har mött stark kritik, särskilt från Bastuträsk där ringbilarna är en viktig del av trafiken till och från tåget.
  • Maj-Britt Hägglund Westermark, som driver järnvägsstationen, kritiserar kommunen för brist på information och dålig marknadsföring av ringbilarna.
  • Kommunalrådet Mikael Lindfors (S) försvarar beslutet med att kommunen måste spara pengar och prioritera lagstadgad verksamhet, men medger att Bastuträskborna borde ha informerats tidigare.

För några dagar sedan berättade Norran att Norsjö kommun planerar att lägga ned all ringbilstrafik från och med den 1 januari.

Förslaget motiveras med att kommunen måste spara pengar, att kollektivtrafiken i Norsjö är dyrare än hos jämförbara kommuner och att politikerna vill prioritera den lagstadgade verksamheten.

Men förslaget får också kritik. Den kommer från Bastuträsk, då den linje som går mellan Norsjö och Bastuträsk i anslutning till tåget är den som används i särklass mest.

undefined
Gunnar Westermark berättar att det är de resenärer som åker på helgerna som drabbas hårdast om förslaget blir verklighet. ”Då har vi ingen busstrafik”, säger han.

Maj-Britt Hägglund Westermark är kritisk till bristen på information. Trots att allmänna utskottet sa ja till förslaget i förra veckan och kommunstyrelsen väntas fatta beslut nu på tisdag visste hon ingenting om vad som var på gång förrän hon fick läsa om det i Norran.

Ändå hade kommunen ett möte med företagarföreningen här så sent som i förra veckan.

– Vi fick ingenting veta då. Det tycker jag är ett lågvattenmärke. De sa att vi skulle samarbeta, men det gäller bara åt ett håll, säger Maj-Britt.

Hon tycker även att marknadsföringen av ringbilarna är för dålig:

– Det är få som känner till att de finns. Det är en anledning till att folk inte åker.

Förslaget att dra in ringbilarna var även ett av ämnena som diskuterades vid onsdagens Café Nyfiket i Bastuträsk.

Där fanns det vissa delade meningar. Bland annat om det är rätt att kommunen fortsätter att subventionera resenärer från i första hand Norsjö. Och även om vilka linjer som är viktigast att behålla – till och från tåget eller byarna?

undefined
Maj-Britt Hägglund Westermark, Ali Dawran Nabi Zada och Gunnar Westermark hoppas att kommunen drar tillbaka förslaget att lägga ned ringbilstrafiken.

Men Maj-Britt, maken Gunnar Westermark och Ali Dawran Nabi Zada, som hjälps åt att driva järnvägsstationen, menar att det bara finns förlorare om förslaget blir verklighet.

– Hela samhället förlorar om det inte funkar. Jag känner en familj med många barn som funderar på att flytta. Det finns också ungdomar som åker med ringbil från träningar, säger Ali.

De befarar att såväl resenärer som järnvägsstationen kommer att drabbas på olika sätt. 

Dels att färre kan åka via Bastuträsk, då folk som är beroende av kollektivtrafik tvingas kliva av i Umeå och åka buss via Skellefteå eller Lycksele för att ta sig hem. Dels att det faller på dem att ta hand om resenärer som blir strandade på stationen.

Det känns inte som något lockande scenario.

– Det kan bli så att vi stänger, säger Maj-Britt, som också tycker att det känns frustrerande att det än en gång är Bastuträsk som är på tapeten när kommunen ska spara:

– De vill ha bort allt från Bastuträsk, äldreomsorgen, skolan och nu det här. Världens bästa vardag gäller bara samhället, de vill gräva ner Bastuträsk.

undefined
Kommunstyrelsen ska fatta beslut om ringbilarnas framtid den 3 december. Det är linjen Norsjö–Bastuträsk i anslutning till tåget som används klart mest.

Kommunalrådet Mikael Lindfors (S) håller med om att Bastuträskborna borde ha informerats tidigare, men säger att en förklaring kan vara att förslaget i första hand berör de som åker till och från Bastuträsk och inte de som bor där.

Vad gäller marknadsföringen av ringbilarna säger han att han räknar med att trafiken är väl känd, då den har funnits i många år och att man i byarna ändå ofta löser sina resor på andra sätt.

Hur verksamheten vid järnvägsstationen kommer att påverkas är en hypotetisk fråga, menar Mikael Lindfors.

– Det är jättesvårt att veta om det blir någon skillnad i resmönster eller inte. Och än vet vi inte slutresultatet, det är kommunstyrelsen som har sista ordet, säger han, och tillbakavisar kritiken att det alltid är Bastuträsk som drabbas när kommunen ska spara:

– På Bäckgården blev det en förbättring, med både särskilt boende och biståndsbedömt trygghetsboende. Och när det blir för få elever i en klass är det en stor utmaning att ge alla elever likvärdiga förutsättningar.

– Det här handlar om att vi måste hitta pengar någonstans, då är frågan om det är rätt att subventionera ringbilarna med omkring tusen kronor per resa som det kostar. Rent krasst måste vi också ställa lagstadgad mot frivillig verksamhet.

Fakta:

Ringbilar är en form av linjelagd trafik, där man på vissa linjer ringer och beställer sin resa i förväg, och då får åka taxi enligt en förutbestämd taxa.

Målet med ringbilarna är att människor som bor i glesbygd och inte har tillgång till linjelagd trafik ska ha möjlighet till samma samhällsservice som andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!