Efter den senaste tidens prisökningar svider det rejält i plånboken för den som behöver tanka sin bil. På OKQ8 i Norsjö fick bilisterna på onsdagsmorgonen betala över 17 kronor per liter för bensinen och närmare 19 kronor litern för diesel.
Dyrt, tycker de kunder som Norran pratade med. Särskilt som de och deras familjer är beroende av bilen och kollektivtrafik knappast är något alternativ.
Frida Ask Andersson bor i Norsjö och har en sambo som arbetar i Renström. Med ett pendlingsavstånd på drygt 3,5 mil enkel väg har dieselbilar alltid känts som det bästa alternativet, men nu börjar de tänka om.
I stället funderar de på att skaffa en elbil.
– Det kanske blir billigast i längden, säger hon.
Sharon Haddock, som bor i Örträsk utanför Norsjö, går i samma tankar:
– Jag har en gammal bil som dricker mycket. Jag måste skaffa mig en annan bil, kanske en elektrisk.
Ronja Johansson, Norsjö, tankade också bilen på onsdagen. Hon berättar att det är hennes sambo som brukar sköta den sysslan och att han har reagerat över de höga bränslepriserna.
Sambon pendlar dagligen till jobbet i Skellefteå, frågan är hur länge till?
– Det är sånt här som gör att han kanske inte kan jobba kvar där.
Varför är då bensinen och dieseln så dyr just nu? Enligt Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige, beror det framförallt på att energipriserna i världen överlag är väldigt höga efter pandemin.
När efterfrågan ökar stiger också priserna, vilket både gäller olja, gas och el.
– Sedan var priserna höga också före pandemin. Det glömmer man lätt bort, då priserna var jättelåga för ett år sedan. Det beror vad man jämför med.
– Men priserna är rekordhöga nu, vi har aldrig sett så höga priser, säger Johan G Andersson.
Han pekar även på fler förklaringar. En är reduktionsplikten, det vill säga att mer och mer biobränsle blandas in i drivmedlen. Eftersom biobränsle fortfarande är dyrare än fossila bränslen påverkar det också priset.
Johan G Andersson konstaterar att alla nu är inne på att de fossila drivmedlen ska bort och han tycker att regeringen har ett stort ansvar för att se till att det sker på ett så bra sätt som möjligt. Till exempel genom att se över hur fördelningen ska se ut för olika transport- och energislag.
– Och även över olika delar av landet, säger han.