Ringbilar är en form av linjelagd trafik, där man på vissa linjer ringer och beställer sin resa i förväg, och då får åka taxi enligt en förutbestämd taxa.
Målet med ringbilarna är att människor som bor i glesbygd och inte har tillgång till linjelagd trafik ska ha möjlighet till samma samhällsservice som andra.
I Norsjö finns det 23 ringbilslinjer, men de allra flesta används väldigt lite eller inte alls. Det stora undantaget är den linje som går mellan Norsjö och Bastuträsk i direkt anslutning till tåget.
Där åkte under perioden januari–september i år 754 av totalt 865 passagerare inom ringbilstrafiken i kommunen.
Det innebär att tågresenärerna är de största förlorarna om det förslag som är på väg till kommunstyrelsen blir verklighet, ett förslag som innebär att all ringbilstrafik inom Norsjö kommun läggs ned helt och hållet från och med den första januari.
Det skulle innebära en besparing på 950 000 kronor för nästa år, och enligt utvecklingschef Beatrice Bergqvist är det just kravet på besparingar som ligger bakom förslaget.
– Vi har övergått till prislappsmodellen och då har man sett att kollektivtrafiken är dyrare hos oss än hos jämförbara kommuner. Det har också inneburit att vi har fått ett lägre anslag än tidigare, säger hon.
Samtidigt skriver ni själva att kommuninvånarna kommer att uppleva en lägre servicenivå, främst kopplat till tågtrafiken där de flesta resenärerna finns, hur ser du på följderna av förslaget?
– Det är jättetråkigt om kommunen har en sämre service mot våra medborgare och även mot turister och dem som vill besöka oss. Men samtidigt måste politikerna värdera det mot andra uppdrag som en kommun har.
När förslaget häromdagen var upp i allmänna utskottet valde också politikerna att driva det vidare till kommunstyrelsen.
Kommunalrådet Mikael Lindfors (S) säger att det ekonomiska läget är mycket kärvt just nu och att det såväl i budgetarbetet som i utskottet har funnits en bred politisk enighet om att göra besparingar på kollektivtrafiken.
Han framhåller också att Norsjö kommun har en jämförelsevis dyr kollektivtrafik.
– Vi måste ta ansvar som politiker och då är det här en del av det. Det är inte roligt, men ringbilar är en frivillig verksamhet kontra lagstadgad verksamhet. Vi måste hålla på med kärnuppdraget. Det här är den lilla plusmenyn och för tillfället har vi inte råd med den menyn, säger Mikael Lindfors.
Det här drabbar i första hand tågresenärer men även boende på landsbygden, är det verkligen en bra prioritering?
– Utifrån läget så är svaret ja. Något måste ju stryka på foten. Man ska också komma ihåg att den övriga kollektivtrafiken är oförändrad i dagsläget.
Men även om all ringbilstrafik dras in så räcker inte det för att komma ned till den budgetram som linjetrafiken har fått för nästa år. Då krävs besparingar på ytterligare 800 000 kronor.
Därför föreslår utskottet att verksamheten ska utreda vad det skulle innebära om de linjelagda turer som fungerar som tidigare hemskjuts för skolbarn plockas bort.
Frågan är dock vad det kommer att ge, då en sådan lösning skulle påverka skolans organisation och leda till fördyringar där.
– Vi tror inte att det skulle ge någon förvaltningsövergripande besparing, därför la vi inte heller fram det som ett skarpt förslag, säger Beatrice Bergqvist.
Definitivt beslut fattas av kommunstyrelsen den 3 december.