Chatboten Nori ska kunna användas dygnet runt och kan svara på frågor på 90 olika språk.
Svaren som förmedlas bygger på information som finns på kommunens webbplats och kan till exempel gälla skola, färdtjänst eller bygglov.
Målet med satsningen är att ge snabbare service och höjd kvalitet för den som vill sköta sina ärenden digitalt.
– Vi som jobbar i växeln ser fram emot att få en ny digital kollega. Vi hoppas och tror att det kommer att leda till en ökad service för medborgarna, säger Jonna Eriksson, receptionist och administratör på Norsjö kommun, i ett pressmeddelande.
Där framgår också att Nori inte bara ska vara ett hjälpmedel för besökare utifrån, utan även för kommunens egna medarbetare.
– Eftersom chattboten bygger på Chat GPT och hämtar information från kommunens alla webbsidor kommer vi också att stöta på felaktigheter och inaktuell information. Då kan vi rätta eller ta bort information, säger Ellen Karlberg, kommunikatör.
Namnet Nori bottnar i att de ansvariga ville ha ett könsneutralt namn med koppling till kommunen. När de kollade upp olika betydelser upptäckte de också att Nori betyder sjögräs på japanska.
– Det är inte fel i en ort som ligger vid en sjö. Gräsligt bra namn om du frågar mig, säger Ellen Karlberg.
Chattboten har utvecklats av företaget Talkie och har testats av kommunens olika verksamheter under två månader innan tjänsten på fredagen lanserades på hemsidan.