AI-assistenten Nori ska svara på Norsjöbornas frågor

För den som vänder sig till Norsjö kommuns hemsida för att få svar på sina frågor finns nu en ny hjälpreda att fråga: den digitala assistenten Nori.

Norifiguren som möter besökaren i chattfönstret har också tagits fram med hjälp av AI-teknik.

Norifiguren som möter besökaren i chattfönstret har också tagits fram med hjälp av AI-teknik.

Foto: Norsjö kommun

Norsjö2024-11-01 10:29

Nyheten i korthet

  • Norsjö kommun introducerar en AI-assistent, Nori, på sin hemsida för att svara på invånarnas frågor dygnet runt på 90 olika språk.
  • Nori, utvecklad av företaget Talkie, kommer att förbättra digital service och kvalitet genom att ge information om skola, färdtjänst, bygglov med mera.
  • Nori kommer också att hjälpa kommunens egna medarbetare att upptäcka och korrigera felaktig eller inaktuell information på webbplatsen.

Chatboten Nori ska kunna användas dygnet runt och kan svara på frågor på 90 olika språk.

Svaren som förmedlas bygger på information som finns på kommunens webbplats och kan till exempel gälla skola, färdtjänst eller bygglov.

Målet med satsningen är att ge snabbare service och höjd kvalitet för den som vill sköta sina ärenden digitalt.

– Vi som jobbar i växeln ser fram emot att få en ny digital kollega. Vi hoppas och tror att det kommer att leda till en ökad service för medborgarna, säger Jonna Eriksson, receptionist och administratör på Norsjö kommun, i ett pressmeddelande.

undefined
Jonna Eriksson och Ellen Karlberg, Norsjö kommun, hoppas och tror att satsningen ska leda till bättre och snabbare service.

Där framgår också att Nori inte bara ska vara ett hjälpmedel för besökare utifrån, utan även för kommunens egna medarbetare.

– Eftersom chattboten bygger på Chat GPT och hämtar information från kommunens alla webbsidor kommer vi också att stöta på felaktigheter och inaktuell information. Då kan vi rätta eller ta bort information, säger Ellen Karlberg, kommunikatör.

Namnet Nori bottnar i att de ansvariga ville ha ett könsneutralt namn med koppling till kommunen. När de kollade upp olika betydelser upptäckte de också att Nori betyder sjögräs på japanska.

– Det är inte fel i en ort som ligger vid en sjö. Gräsligt bra namn om du frågar mig, säger Ellen Karlberg.

Chattboten har utvecklats av företaget Talkie och har testats av kommunens olika verksamheter under två månader innan tjänsten på fredagen lanserades på hemsidan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!