Skyller olyckan på sin kompis: ”Han ryckte i ratten”

Flera ungdomar skadades allvarligt i den våldsamma kraschen i somras.
Men föraren nekar till att ha orsakat olyckan, utan skyller i stället på bilen – och sin kompis.
– Han tvärryckte i ratten, sa den misstänkte i rättssalen.

Bilen fick kraftiga skador i den våldsamma kraschen.

Bilen fick kraftiga skador i den våldsamma kraschen.

Foto: Polisen

Norsjö kommun2025-01-22 10:00

Det är tidig söndagsmorgon, strax efter 04.30, när larmet kommer om en singelolycka på väg 370 norr om Lillholmträsk, mellan Norsjö och Malå. En bil har voltat och den som larmar SOS är en av bilens passagerare. Tidigt i samtalet står det klart att det är allvarligt. ”Snälla, här är panik”, säger personen.

Fyra personer, samtliga ungdomar under 18 år, hade färdats i bilen. Alla förs till sjukhus och två är så allvarligt skadade att de direkt förs till NUS i Umeå.

Händelsen inträffade den 4 augusti i somras. Den unge mannen som körde bilen misstänks för flera brott (se faktaruta) och i måndags hölls rättegången vid Skellefteå tingsrätt.

Fakta

Detta åtalas han för:

Olovlig körning, för att ha kört personbil utan körkort.

Grovt rattfylleri, för att ha haft 1,33 promille alkohol i blodet. I rättssalen påpekade dock åklagaren att blodprovet togs drygt tre timmar efter att SOS larmades och att promillehalten därför ”med all säkerhet” var högre när olyckan inträffade.

Grov vårdslöshet i trafik, för att ha orsakat olyckan.

• Grovt vållande till kroppsskada, eftersom de tre passagerarna skadades allvarligt. I åtalet framgår det att det bland annat handlar om en skallfraktur, en hjärnskakning och krossblödning i en lunga. Samtliga passagerare berättade i rättssalen att de fortfarande känner av sviterna efter skadorna.

Den åtalade mannen erkänner olovlig körning och grovt rattfylleri, men nekar till grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.

undefined
Polisen hittade en spritflaska i den kraschade bilen.

Vid rättegången lyfte åklagaren fram olika typer av bevisning, bland annat polisens bilder från olycksplatsen. På bilderna syns bromsspår på vägen. Spåren börjar i mitten av vägbanan och fortsätter sedan ut mot diket, där bilen åkte av vägen. Bilen färdades sedan nästan femtio meter i terrängen, innan den till slut hamnade på taket.

undefined
På platsen syntes bromsspår.
undefined
Bilen hamnade till slut här, liggande på taket.

Under rättegången hördes flera personer, bland annat passagerarna som satt i bilen vid olyckstillfället. De sa att det under kvällen gick fort, vingligt och att föraren ofta tittade i sin mobiltelefon. Exakt hur fort det gick är oklart, då hastighetsmätaren krånglade, men passagerarna bedömer att det stundtals kan ha handlat om 140 kilometer i timmen, kanske ännu snabbare.

– Det känns inte som att jag åkt i en bil där det gått fortare, sa en av passagerarna.

Den misstänkte mannen erkänner att han kört onykter och utan körkort. Vid rättegången sa han också att det ”kan ha gått fort på vissa ställen men inte hela tiden”. Samtidigt hävdar han att det inte var han som orsakade olyckan – utan kompisen som satt bredvid.

– Jag minns att han tog tag i ratten, han tvärryckte, och då fick jag sladd.

Den anklagade kompisen uppger själv att han visserligen endast har svaga minnen från olyckan, men att han minns det som att han tog tag i ratten för att försöka styra upp bilen, som var på väg ner i diket.

– Jag ser hur vi börjar åka mot dikeskanten. Då tar jag tag i ratten och försöker styra upp oss på vägen. Sedan minns jag att vi ligger i diket.

undefined
Polisens skiss över hur olyckan misstänks ha gått till.

En annan sak som föraren och hans försvarare Jens Nyström lyfte var polisens undersökning av bilen. Undersökningen visar att bilen hade fått punktering på ett av däcken. Punkteringen orsakades mest troligt av att en fjäder skar in i däcket.

”Fjädern som skurit sönder däcket framvänster kan sannolikt ha orsakat, eller påverkat utgången av olyckan. Det är svårt att avgöra om fjädern kommit ur sitt läge och skurit sönder däcket just innan olyckan eller om det har blivit när bilen går utanför vägen”, står det i polisens rapport.

undefined
Ett av bilens däck hade en kraftig punktering när det undersöktes av polis. Det är oklart om punkteringen inträffade före olyckan, eller på grund av olyckan.

– Punkteringen kan mycket väl ha skett precis i samband med olyckstillfället. Det, i kombination med att min klient är av uppfattningen att en av medpassagerarna tagit tag i ratten, gör att det inte med säkerhet går att säga att min klient orsakat olyckan. Därför ska han inte dömas för vållande till annans kroppsskada eller vårdslöshet i trafik, säger försvarsadvokat Jens Nyström.

Åklagare Anders Norberg är av annan uppfattning.

– Visst, det kan ha orsakats en punktering med anledning av fjädern, men överlag är det ett bristfälligt fordon som använts. Däcken har varit blankslitna och fjädringen har varit bristfällig. Han som förare är ansvarig för fordonet.

– Det har också varit höga hastigheter och vinglig körning. Därför tycker jag inte heller att punkteringen spelar så stor roll, eftersom körningen varit så pass vårdslös, säger Anders Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!