Sandström lanserar nytt varumärke

Flitens lampa lyser på Sandström Innovation inför starten av årets säsong med båtmässan i Göteborg den 1 februari. Företaget lanserar sin första helt nya Sandströmbåt sedan 2017, men presenterar också den första båten i ett nytt premiumsegment med varumärket Wapor.

Montören Thomas Karlsson pratar med säljaren Niklas Sandström, som i år har två nya båtar från Norrlångträsk att lansera.

Montören Thomas Karlsson pratar med säljaren Niklas Sandström, som i år har två nya båtar från Norrlångträsk att lansera.

Foto: Foto: Lars Andersson

Norrlångträsk2020-01-29 07:30
undefined
Mattias Stenberg monterar dörren till en Sandström 565 cc.

Niklas Sandström, delägare och säljare, hade stora förhoppningar på förra säsongen, sommaren 2019.

– Vi hade en målsättning med att öka omsättningen 10 till 15 procent, men vi nådde inte hela vägen utan landade på en mindre ökning.

”Betalar sig”

Sandström Båtar hade inför den sett ett ökat intresse, bland annat genom att antalet besök på hemsidan ökat kraftigt.

– Samtidigt så tog vi marknadsandelar eftersom marknaden gick ned.

– Nu tror vi att satsningarna kommer att betala sig den här säsongen istället. Så här långt ligger vi tydligt över budget. Införsäljningen är bättre inför den här sommaren och håller det i sig kommer vi att nå de försäljningsvolymer vi strävar efter.

Dubbla mässor

Säsongen rivstartar den 1 februari med båtmässan i Göteborg som följs av Allt för sjön i Stockholm den 7 mars. Sandström finns på bägge med cirka 15 båtmodeller.

Två av modellerna är helt nya och premiärvisas.

För första gången sedan 2017 kommer en helt ny Sandström-modell.

– Vi hade en prototyp klar av den i somras.

Nytt produktmärke

Sedan lanserar Sandström ett helt nytt varumärke, Wapor och första båten Wapor 55 Commander.

– Vi har länge funderat på att bygga en premium styrpulpetbåt, men vi har inte tyckt att den skulle platsa i Sandströms produktportfölj utan att den måste stå för sig själv.

Nu är det världspremiär och ett stort och jättespännande steg för oss. Att lansera ett nytt varumärke ger utmaningar för oss samtidigt som det skapar möjligheter.

– Vi har jobbat 2,5 år med den. Nu är det världspremiär och ett stort och jättespännande steg för oss. Att lansera ett nytt varumärke ger utmaningar för oss samtidigt som det skapar möjligheter.

”Ett komplement”

Sandström har tidigare beskrivit sina båtar som sådana som ofta är kopplade till dem som har sommarstugor.

– Det här är mer en båt som lämpar sig för dagsutflykter, längre utflykter med lite större sällskap.

undefined
Montören Thomas Karlsson pratar med säljaren Niklas Sandström, som i år har två nya båtar från Norrlångträsk att lansera.

– Vi ser den här båten som ett komplement och hoppas på att nå en annan kundgrupp och marknad. Vi har testat den mot återförsäljarna och de är positiva.

Mer på export

Båttillverkaren har i dag sin marknad i främst Sverige, men också i Norge. Niklas Sandström pekar på att företaget har fått en ny mycket viktig återförsäljare i Sverige, som gör att bolaget siktar på ökad försäljning i Värmland och Närke, men att bolaget också hoppas på ökad export.

– Vi gör en satsning på Tyskland och Danmark och den biten har redan börjat ge resultat, speciellt i Tyskland där vi kommit igång mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!