Båtmässan i Göteborg hölls första veckan i februari och bara en månad senare öppnar dörrarna i Stockholm.
Omställning
Sandström Innovation gjorde en omställning under hösten 2018 vilken företaget siktar på kommer att kunna ge betalt i form av fler order den här säsongen.
– Vi ville bli bättre på att kommunicera med slutkunden. Slutprodukten har en komplex struktur och vi måste underlätta för kunden som kunde ha svårt att få en överblick på priser och villkor.
– Kunden måste förstå våra produkter snabbare och tydligare då de kommer in på hemsidan. Vi är i en komplex bransch där en detalj i en beställning kan styra slutpriset på båtpaketet. Det går att göra så många val, berättar Niklas Sandström.
Snabbare hjälp
Sandströms sökte också hjälp med sin digitala marknadsföring.
– Besöksantalet på hemsidan har fördubblats. Det ska rimligen ge effekt. Vi ser att införsäljningen har startat bra.
Parallellt har företaget jobbat med ökad kommunikation med återförsäljarna, ca 45 stycken i Sverige och ett 20-tal i Norge.
Vi har gjort om våra system så att återförsäljaren förstår slutprodukten på samma sätt som slutkund.
– Vi har gjort om våra system så att återförsäljaren förstår slutprodukten på samma sätt som slutkund. Det har blivit riktigt uppskattat. Tidigare har det ibland tagit långt tid att sammanställa slutpriset på ett båtpaket, nu får säljaren mycket mer hjälp. I slutändan betyder det att en möjlig kund får snabbare hjälp.
Samtidigt har företaget valt att kategorisera om båtmodellerna som nu har fyra indelningar från rodd- till kabin-båtar. Det har också gjort att antalet modeller växt från 19 till 26 stycken.
Niklas Sandström konstaterar att Sandströms nu, efter Göteborg, ligger bättre än budget i sin försäljning.
– Vi känner oss optimistiska. Vi gjorde betydligt fler affärer på Båtmässan i år än i fjol.
Bolaget har legat relativt stabilt i en handfull år med en omsättning på runt eller strax över 30 miljoner kronor och företaget har 28 anställda.
– Vi har en uttalad målsättning att nå 35 till 40 miljoner kronor. Det är dit vi vill och vi tror att vi når dithän då vi visar de spännande saker vi har i pipeline framöver, summerar Niklas Sandström.