Umeå tar strid för etablering av batterifabrik

Inom kort kan Umeå komma att vara mitt i norra Skandinaviens "batteribälte". Det efter torsdagens besked om att norska Freyr Battery vill bygga batterifabrik i Vasa. Samtidigt rustar Umeå kommun upp för att locka hit ytterligare en fabrik – den Northvolt och Volvo Cars planerar att bygga.

Umeå vill satsa på batterifabrik.

Umeå vill satsa på batterifabrik.

Foto: Montage

Norrland2021-08-14 17:00

Det pågår en ny industrialisering i Norrland och snart kommer folk söderifrån att ta flyttlasset upp till norra Sverige för att söka jobb, skriver VK. 

Det tror Umeå kommuns kommunalråd Hans Lindberg (S) efter torsdagens besked om att Freyr Battery skrivit på ett intentionsavtal och reserverat en tomt i Vasa, Finland för att bygga en fabrik för tillverkning av battericeller. 

Tidigare i år meddelade samma företag att de planerar bygget av en batterifabrik i Mo i Rana i Norge. Samtidigt pågår bygget av Northvolts fabrik i Skellefteå för fullt. 

undefined
Umeå kommuns kommunalråd Hans Lindberg (S).

Umeå kommuns kommunalråd Hans Lindberg (S): 

– Att vi nu är i ett batteribälte, med Mo i Rana, Vasa och Skellefteå är otroligt glädjande och en möjlighet för Norrland att successivt kunna börja återbefolkas, säger Lindberg som har en förhoppning om att även Umeå ska ha en batterifabrik i framtiden, säger han till VK. 

I slutet av juni meddelade Volvo Car Group att de och Northvolt planerar att bygga en batterifabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 gigawattimmar per år. Ett besked som gjorde att Hans Lindberg direkt började arbeta för att få etableringen till Umeå.

– Direkt jag hörde det så gav jag näringslivschefen i uppdrag att ta kontakt med Volvo och börja jobba med caset gällande batterifabriken. Jag ser det som viktigt att vi lägger in en växel till när det gäller det här, för det är många arbetstillfällen som det handlar om. 

Även kommunalråd Anders Ågren (M) menar att det är högintressant att etablera en batterifabrik i Umeå kommun.

undefined
Umeå kommuns kommunalråd Anders Ågren (M).

– Det pågår ett arbete från Umeå kommuns sida och vi har kontaktat både internationella och nationella bolag när det gäller etablering av batterifabriker. Nu har vi tillgång till industrimark för sådana här etableringar, det hade vi inte tidigare när det var aktuellt med Northvolt, och vi har även tillräckligt med energikapacitet. Vi jobbar med det här på olika fronter, så mycket kan jag säga, säger Anders Ågren. 

Regionala utvecklingsnämndens ordförande Rickard Carstedt (S) menar att Umeå, och Norrland i stort, har de bästa förutsättningarna för batterifabriker i hela Europa, kanske hela världen, i form av råvaror och ren energi.

undefined
Rickard Carstedt (S).

– Det finns inte många platser som har de här förutsättningarna för fabrikerna och det är därför vi nu ser en början på en ny industrialisering där Västerbotten är mitt i bältet. Vårt inland blir centralt där Storuman är tolv mil från Mo i Ranas batterifabrik, säger Rickard Carstedt, till VK. 

– Vi kan bli ett kunskapsnav och bygga upp ett kompetenscenter i Västerbotten som ligger före alla andra när det gäller batteritillverkning. Hanterar vi det här rätt så tror jag att vi kommer att bli den ledande regionen för att driva på den här utvecklingen i hela Europa. Så vi har en fantastik möjlighet. 

Enligt VK menar Hans Lindberg (S) att alla kanske inte kommer att jubla om Norrland blir navet för den nya batteriutvecklingen.

Finns det några negativa aspekter som du ser det? 

– Det är väl möjligtvis att Stockholmarna inte kommer att få ström från Norrland i framtiden, säger Hans Lindberg och skrattar.

– Det här är elintensiva industrier och vi kommer att, som prognosen ser ut, få mellan 800 till 1000 miljarder i investeringar vilket innebär att det är en form av ny industrialisering. Så att Stockholmarna ska förvänta sig ström från Norrland blir svårt i framtiden.

Men det finns en hake, en akilleshäl som Rickard Carstedt kallar det. Kompetensförsörjningen till alla dessa fabriker efter år av avfolkning av norra Sverige. 

– Klarar vi att försörja med råmaterial och klarar vi kompetensförsörjningen så är jag helt säker på att det kommer att ställas en och kanske två till batterifabriker i vår region. Men sedan är det bilden av Norrland som vi kämpar med att förändra. Fortfarande när man åker till Stockholm så tror de att det är mörkt och kallt och ingen vill bo här.

– Det är en stor fara, för skulle det visa sig att vi inte klarar av att få befolkningsförsörjning till Northvolts fabrik, då klappar det här ihop som ett korthus. Det är en stor rädsla jag har. Men beskedet om Norrbotniabanan var välkommet, för det blir en av de viktigaste infrastrukturdelarna som binder ihop oss. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!