Ris och ros om förarbevis: "Knäppt" • "Livsnödvändigt"

På torsdagen beslutade regeringen att lägga fram ett förslag om förarbevis på vattenskoter. Det kan nu bli aktuellt med skärpta regler redan i sommar om det röstas igenom. Det har tagits emot med både ris och ros.

Utbildningarna för vattenskoterförare kan påbörjas redan i sommar om förslaget blir verklighet.

Utbildningarna för vattenskoterförare kan påbörjas redan i sommar om förslaget blir verklighet.

Foto: Maja Suslin/TT

Norrbotten2021-04-30 12:23

Redan i mitten av juli förra året gick regeringen ut med att de ville se ett krav på förarbevis. Då fick transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag på hur både förarbevis och utbildning skulle utformas.

Nu, knappt ett år senare, lägger regeringen fram en proposition, vilket TT rapporterade om under torsdagen. Enligt en undersökning som Transportstyrelsen genomfört tidigare vill nästan åtta av tio svenskar se obligatoriskt körkort för vattenskotrar. Nu är Sverige ett steg närmare att det blir verklighet. På torsdagen tog regeringen beslut om att lägga fram förslaget om krav på förarbevis med syfte att minska olyckor och tillbud som ökat de senaste åren. 

Nu är det upp till riksdagen att avgöra om det blir verklighet.

– Nu är det slutlekt med vattenskotrarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Några som är positivt inställda till är Viktor Ek, ordförande i Luleå kajakklubb och Anton Norberg, aktiv klubbmedlem. 

– Det är en säkerhetsrisk varje gång jag och sonen beger oss ut på vattnet. Kör de på oss, har vi ingen chans. Vi överlever inte, säger Anton Norberg.

Norberg tycker det är på tiden att det blir krav på förarbevis för vattenskoterförare och vittnar om vilda vattenskoterförare som hoppar på vågorna i alldeles för hög hastighet.

– Precis som att det behövs förarbevis för snöskoter, moped och fyrhjuling, ska samma gälla för vattenskoter. Det är samma fordon fast på vatten, säger Viktor Ek. 

Anton Karlsson på AK Auto i Luleå hyrde ut vattenskotrar förra året. Han är försiktigt kritisk till förslaget.

– Konstigt att de vill införa förarbevis enbart på vattenskotrar, samma borde i så fall gälla för båtar. Finns båtar som går exakt lika fort som vattenskotrar. Knäppt att de kan låsa det till bara en typ av fordon, anser han. 

Om riksdagen röstar ja till regeringens proposition kommer utbildningarna påbörjas från och med 1 juli 2021 och krav på förarbevisen föreslås träda i kraft den 1 maj 2022. Utbildningen ska vara både teoretisk och praktisk och beräknas ta cirka två dagar, meddelar Lovisa Alm pressekreterare hos infrastrukturminister Thomas Eneroth, i ett mejl. 

När det ska röstas om förslaget är oklart, skriver Alm. Vi har försökt nå Eneroth för kommentar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!