Händelsen inträffade för drygt ett år sedan på en ort i Norrbotten. Mannen ringde SOS Alarm då han hade problem med balans och styrsel i armar och ben, något som tydde på stroke.
Den ambulans från Region Norrbotten som normalt tar dessa uppdrag var på väg till Piteå. Först en timme därefter fick den uppdraget att hämta mannen. Då befann sig ambulansen 11 mil från den aktuella adressen.
Det dröjde därför 2,5 timmar innan ambulansen anlände till patienten. Först 4,5 timmar efter första kontakten med larmcentralen kom mannen till slut till akutmottagningen i Piteå. Väl där gjordes bedömningen att han drabbats av en hjärnblödning.
Närmare från grannlän
IVO har utrett händelsen och anser att handläggningen brustit av inkommande 112-samtal. Vårdgivaren SOS Alarm får även kritik för bristande egenkontroll när det gäller implementering av de anvisningar som gäller. De anser inte att kraven på god och säker vård uppfylls.
I utredningen framgår att personalen är osäker på dirigeringsanvisningarna när det gäller ambulanserna – de tolkas och används olika. När ambulansen var upptagen i Piteå borde en ambulans ha larmats från Västerbotten istället. Om det hade gjorts hade patienten tagits om hand 90 minuter snabbare.
Mannen skriver i sin anmälan: ”Det går inte att utesluta att den oro och vanmakt jag kände under min väntan på ambulansen har påverkat min hjärnblödning negativt.”