Fyra beviljas pengar till stationer för el och vätgas

En rejäl utbyggnad väntar när nya stationer för el och vätgas ska stå klara för tung trafik i Norrbotten. Piteå, Älvsbyn och Arvidsjaur är bland de orter som kan få snabbladdare för tung trafik redan nästa år.

Fyra aktörer i Norrbotten får del av Energimyndighetens stödmedel till publika el- och vätgasstationer för tunga transporter. Piteå, Älvsbyn och Arvidsjaur är bland de orter som kan få snabbladdare för tung trafik.

Fyra aktörer i Norrbotten får del av Energimyndighetens stödmedel till publika el- och vätgasstationer för tunga transporter. Piteå, Älvsbyn och Arvidsjaur är bland de orter som kan få snabbladdare för tung trafik.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Norrbotten2022-07-19 21:00

När Energimyndigheten utlyste 1,5 miljarder kronor till publika el- och vätgasstationer för tunga transporter kom ansökningar in till en summa av 5,4 miljarder. Nu står det klart att fyra aktörer i Norrbotten får del av pengarna.

– Det är så klart glädjande. Man kan alltid önska att man fått hundra procent men man kunde förstå att inte alla skulle beviljas. Jämfört med andra län har vi fått bra utdelning och det är positivt att man fått med inlandet så att inte bara kusten prioriterats, säger Ulrika Lundberg, klimat- och energisamordnare på länsstyrelsen.

Hälften av de ansökta platserna i länet får tummen upp. De ska stå klara i september 2023, totalt elva stationer varav en vätgastankstation som Everfuel Sweden vill bygga i anslutning till transportföretagen DHL:s och Sandahls terminaler på Tuvåkra i Gammelstad. Tidsplanen kan komma att förlängas.

Företagen som utför fordonstester får via ansökan från Testinfra Sweden ja till att sätta upp snabbladdare i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Arvidsjaur. De ansökte om totalt 21,6 miljoner kronor.

OKQ8 ansökte om 4,3 miljoner kronor och beviljas stöd för snabbladdare vid Wist last och buss på Storheden. Kirunaföretaget Kwatt får pengar till hälften av snabbladdarna de ansökte om och de ska anläggas vid Coop Norrbottens butiker i Boden, Kalix, Haparanda, Piteå och Älvsbyn.

Vad innebär det här för möjligheterna att ställa om till eldrivna tunga transporter i Norrbotten?

– Bara det att det finns en infrastruktur gör det möjligt att köpa in fordon. Det har funnits en del transportföretag som kunnat köpa in elfordon via Klimatklivet, men nu är det dessutom publika stationer som ger fler möjlighet att köra elfordon.

Två som inte fått stöd är Kaunis Iron som planerar att elektrifiera sina gruvfordon, och drivmedelsföretaget Skoogs, som ansökte om 220 miljoner kronor till vätgasstationer i Luleå och Töre. Energimyndigheten ska besluta om de resterande ansökningarna under sommaren.

Totalt har 139 laddstationer och 12 vätgasstationer beviljats för runt 1,4 miljarder kronor.

– Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen som underlättar för en snabbare elektrifiering av tunga godstransporter i hela landet, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!