– Läget är allvarligt och har så varit länge. Det är i högsta grad en säkerhetsfråga. Inte bara för att trafiken ska vara säker utan även för att räddningstjänst och ambulans ska kunna ta sig ut på sina uppdrag, säger Carina Ahlfeldt, regionchef nord/mitt vid Sveriges åkeriföretag.
Åkarnas branschorganisation slår fast att förutsättningarna för bra körning på vintervägar aldrig varit bättre. Säkerheten hos fordonen är hög, bland annat med antisladdsystem. Däcken är av bra kvalitet och i körkortsutbildningen ingår obligatorisk halkkörning.
Men samtidigt är standarden på vinterväghållningen undermålig, anser Sveriges åkeriföretag, som bland annat hänvisar till att trafiken ofta lamslås vid första halkan och att läget förvärras direkt snön kommer.
Åkarna skjuter in sig på Trafikverkets upphandlingar. Vägunderhållsåtgärder upphandlas över flera år, i stora kontrakt och områden, där vinterväghållningen utgör en del. Ofta anlitar drifthållaren ett antal underentreprenörer i sin tur.
– Vi anser att man sätter för snäva ramar i dessa upphandlingar med iver att spara pengar, och det förhåller sig entreprenören till i lågt lämnade anbud, säger Carina Ahlfeldt.
Åkarna kräver nu fyra åtgärder i upphandlingarna:
- Upphandla vinterväghållningen ur ett beredskapsperspektiv.
- Bryt ut den från övrigt vägunderhåll.
- Minska storleken på anbuden för att öka möjligheten att medelstora företag blir kontrakterade.
- Vinterväghållningen måste prioriteras som en akut åtgärd.
– Hela samhället tjänar på mer förebyggande åtgärder i vintervägunderhållet, säger Carina Ahlfeldt.
Fredrik Olofsson, enhetschef för vägunderhåll vid Trafikverket i Norrbotten, tillbakavisar kritiken.
– Visst kanske det finns tillfällen när det blir för halt, men det kan heller inte vara hundraprocentigt hela tiden. Vi har nationella riktlinjer för hur snöröjningen och halkbekämpningen ska skötas, och de följer vi, säger han.
Att minska storleken på avtalen vid upphandling är förenat med problem, tror Fredrik Olofsson.
– Frågan är hur intressanta kontrakten blir när de blir mindre? Och frågan är också om de mindre företagen har en tillräcklig organisation för att hantera dem. Sedan skulle det också krävas en helt annan organisation hos oss om vi likt många kommuner ska sköta utkallningsansvaret, vilket kan bli följden med mindre aktörer.