Dyrt per person men billigare per meter

En jämförelse med andra kommuner visar att Skellefteå kommun har både höga kostnader för vinterväghållningen och låga. Det beror på hur man jämför. Dessutom visar Norrans granskning att kommunen genomgående lägger en alltför låg budget.

Foto: Norran

Norra Sverige2020-02-18 06:15

Kostnaderna för vinterväghållning i Skellefteå per person var 784 kronor för 2019. Det är högst bland kustkommunerna i norr, som Norran jämfört med. I Norsjö och Malå får annars skattebetalarna betala mest per person, över 830 kronor. Men det är egentligen svårt att göra en jämförelse mellan stora kommuner och små, som har små budgetar. Och mellan städer och orter med varierande typer av vägnät. I Skellefteå finns många mil gator och cykelvägar, i Norsjö är det mest enskilda vägar.

Halkan bidrar till att spräcka budgetenGPS på plogbilen: Ska kunna följa snöröjning i realtid

Norrans granskning visar också att Skellefteå kommun genomgående har haft mycket stora problem att hålla budgeten de senaste tio åren. Det är något Norran flera gånger rapporterat om och argumentet från politikerna är att man vill kontrollera kostnaderna genom att lägga en låg budget. I snitt drar vinterväghållningen över med 44 procent per år under denna period. Det är betydligt mer än de andra kustkommunerna som ligger 9–21 procent över budget i snitt.

undefined
undefined
undefined

Betalar mindre

Ett argument som kommunen hänvisar till när det gäller höga kostnader för väghållningen är att Skellefteå är en vidsträckt kommun med många vägar. Vill man få en rimlig jämförelse kan man då även titta på vad kommunerna spenderar per meter väg.

Snöröjningen i Skellefteå kommun – begär ytterligare fem miljoner

Jämförelsen är inte helt lätt då olika kommuner har olika mycket gator, gång- och cykelvägar och enskilda vägar, som sköts på olika sätt. En del kommuner ansvarar inte för enskilda vägar, medan exempelvis Skellefteå driftar 90 mil enskilda vägar. Dessa enskilda vägar är billigare att sköta per meter än plogning och halkbekämpning inne i tätorterna. Norsjö har exempelvis i huvudsak enskilda vägar som de driftar och en meterkostnad på tio kronor 2019. Umeå har i princip bara gator, gång- och cykelvägar och trottoarer, men även kostnader för att värma upp mark i centrum. Där var meterkostnaden 96 kronor 2019.

Utlovar pengar till halkbekämpning Kritik mot dålig väghållning på olycksväg

Skellefteå driftar 42 mil vägar och 17 mil cykelvägar, förutom de enskilda vägarna. Statsbidrag finansierar cirka 65 procent av skötseln av de enskilda vägarna och räknar man in alla dessa vägar så hade kommun en meterkostnad på 38 kronor 2019. Den totala kostnaden var med de enskilda vägarna inräknade 56,8 miljoner kronor.

Den mest jämförbara kommunen när det gäller befolkningens storlek och sammanlagda kostnader är Luleå. Där var meterkostnaden 63 kronor förra året och kostnaden per person 712 kronor.

Trafikverket hade nästan lika stora kostnader för vinterväghållning 2019 som Skellefteå kommun inom kommunens gränser, men där var kostnaden 21 kronor per meter. De

Lorents Burman opererades efter halkolycka

Några slutsatser går i alla fall att dra av siffror Norran har fått. Kostnaderna är högre där det finns mer tätort. På flera orter har kostnaderna skjutit i höjden senaste åren.

Avvikelserna mot budget ser också ut att ha ökat de senaste åren i flera kommuner, liksom de faktiska kostnaderna.

Så gjordes jämförelsen

Norran begärde ut siffror över antal mil väg som kommunerna driftar samt budget och utfall de senaste tio åren. I milen ingår även gång- och cykelvägar och trottoarer. Dessutom finns enskilda vägar inkluderade där kommuner har driftsansvar för dem.

Norran räknade ut avvikelser från budget under tio år, kostnad per meter väg 2019 och per person 2019.

Siffrorna gäller åtta kommuner: Örnsköldsvik, Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Norsjö, Malå, Piteå och Luleå samt Trafikverket inom Skellefteå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!