2016 startade en satsning mot spelbranschen i Skellefteå. Idag, fem år senare växer spelbranschen så det knakar och allra snabbast växer den i Norrbotten och Västerbotten. Cherié Karlsson, projektledare på Arctic Game Lab, berättar mer om vad som händer:
– Idag är Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Boden med i spelklustret Arctic Game Lab. Inom klustret jobbar vi med att stärka spelbranschen, vilket innebär att arbeta med alla typer av frågor från etablering och spelrelaterade utbildningar, bygga spelkultur till att affärsutveckla spelbolag. Antalet spelbolag inom klustret har gått från fem till 75 och nu i höst finns det 14 spelutbildningar mellan Umeå och Boden vilket ger inte mindre 600 talanger till norr - varav många är nyinflyttade, säger hon och fortsätter:
– I dagsläget planerar vi flera aktiviteter inom regionen. Allt ifrån ett internationellt investerarevent, spelfrukostar till game jams där människor möts och skapar spel under en begränsad tid.
Vilka viktiga framgångsfaktorer kan du se?
– Drivna människor inom branschen som tror på Norrbotten och Västerbotten, att kommuner och regionerna har gått samman och på så vis fått större genomslag och stöd från kommunerna. Inom Arctic Game Lab säger vi att vi är EN stark region, och de aktiviteterna som har varit viktiga är stora möten som Arctic Game Week och spelkonventet Nordsken som haft cirka 10 000 besökare och naturligtvis de kreativa mötena där spelmakare får träffas och prova skapa spel, så kallad Game Jam. Allt som allt handlar mycket om en spelkultur och ett starkt spelcommunity, säger Cherié Karlsson och fortsätter:
– Det jag förvånas över är att kännedomen generellt än är så låg, konsumentsidan är stor och "alla" spelar men det verkar som att få känner till företagssidan och hur stor den är, att vi på kort tid gått från fem till 75 företag som är kopplade till spelbranschen, bara hos oss här i norr.
Vilka framtidsscenarios kan du se för branschen – lokalt såväl som globalt?
– Globalt ser det positivt ut, branschen fortsätter att växa. Inom spelbranschen pratas det om IP, Intellectual Properties, immateriella rättigheter där en story kan bli en serie, en film och ett spel. Redan idag har det gjorts spel av en story, sedan har det kommit ut böcker och blivit tv-serier av samma IP säger Cherié Karlsson och fortsätter:
– Lokalt, både inom Arctic Game Lab regionen och nationellt, är det ont om kompetens, framför allt senior kompetens. Det är inte helt ovanligt att det rekryteras spelutvecklare från ett annat land. Så vi slåss inte bara om kompetenser med resten av Sverige, vi gör det med resten av världen. I dagsläget finns det juniora kompetenser tack vare spelutbildningarna inom regionen, men vi behöver bli fler.
På vilket sätt skulle spelbranschen kunna påverka, respektive påverkas av, de enorma investeringar som sker här i norr?
– Det pratas om att öka attraktionskraften i regionen där Norrbotten och Västerbotten kan erbjuda fler typer av arbete, bli en kompletterande bransch och i sin tur få fler att stanna och utvecklas här. Dessutom får vi ett rikare kulturliv.
Det pratas om att spel kommer att etableras och bli självklara för fler, nya målgrupper och även ibland konkurrera mer med film. Vad är din syn på detta?
– Som jag ser det behöver inte spel konkurrera med film, snarare komplettera i och med att båda branscherna är inom underhållningsbranschen. Konsumenter av ett befintligt tv-spel har större sannolikhet, tror jag, att få upp ögonen för en serie eller en film med samma titel. Det är lite som att på samma sätt som att radion fortsätter att existera efter tevens uppfinning så tror jag att spelbranschen och exempelvis filmbranschen kommer att samexistera och hjälpa varandra att växa.
Vilken utveckling kan du se för spelutvecklingen, exempelvis hur den kan närma sig företagsvärlden?
– Förutom såklart gamification så används tekniken inom spelutveckling redan idag i andra branscher. Ett exempel är att Lundqvist Trävaru, ett Piteåbaserat traditionellt trävarubolag, har anställt spelutvecklare för att lägga grund för den 3D-konfigurator som en kärna i försäljningsarbetet i bolaget, där kunderna själva kan bygga till exempel ett garage på deras hemsida likt spelet ‘The Sims’. Simpelt. Pedagogiskt och framför allt roligt, enligt mig.
– Sedan kan befintligt näringsliv dra nytta av de kompetenser som finns, som specialeffekt-artister, VFX-artister, som kan arbeta inom marknadsföring och filmindustrin. Möjligheterna är många!
Finns rätt kompetens i Norrbotten och Västerbotten eller skulle du gärna se att fler flyttade hit för att jobba inom spelindustrin?
– I dagsläget ser jag gärna att fler seniora kompetenser flyttar till Norrbotten och Västerbotten då branschen är i stort behov av det, avslutar Cherié Karlsson.