Som Norran tidigare berättat har Trafikverket gjort en åtgärdsvalsstudie för gång- och cykelväg. Om man bygger hela sträckan så skulle det kosta 131 miljoner, men bara 24 miljoner finns avsatta i länstransportplanen.
Det finns flera förslag på var dessa pengar borde satsas, men huvudspåret är att man börjar vid Mobacken och ansluter till befintlig cykelväg där. Sedan jobbar man sig västerut.
Skälet till denna prioritering är att trafiken är störst ju närmare stan man kommer. På detta vägavsnitt kör 2 500 fordon per dygn, varav en tiondel är tung trafik. Tittar man i stället på västra delarna av Medle så är trafiken bara 600 fordon per dygn. Ju fler bilar desto farligare att cykla eller gå i blandtrafik är bedömningen. Dessutom gynnas arbetspendligen mest om man bygger närmast stan eftersom det är dit pendlarna är på väg.
Skellefteås kommunstyrelse ska nu yttra sig och frågan var uppe i arbetsutskottet. Politikerna tyckte att planen lät bra, och instämmer i Trafikverkets förslag.
Trafikverkets bedömning är att man för 24 miljoner kan bygga en kilometer gång- och cykelväg. Då når man fram till avfarten mot Myckle IK:s fotbollsplaner. Jobbet kan göras någon gång mellan 2026 och 2030.
Ett parti längs väg 855 har redan gång- och cykelväg. Det är i Medle där det finns en kilometer och där finns också skola.