Norran träffar de två vännerna när de är ute på elljusspåret i Missenträsk. Det har snöat kraftigt de senaste dagarna så de får spåra själva för att kunna genomföra sin skidtur på spåret.
– Idag ska vi också åka spåren i Kåtaselet, Sandfors och Fällfors. Sedan är vi klara med projektet. Då har vi avverkat två Vasalopp, 18,8 mil, på skidor och 142 mil i bil, berättar Mikhail Maliarik.
Han är till vardags processingenjör hos teknikkonsultföretaget Outotec i Skellefteå och under den här vintern har han gjort en hel del resor utomlands i jobbet.
– Bland annat har jag varit ute på projekt i Indien, vilket har påverkat tidplanen för vårt skidprojekt som började den tredje december, berättar Mikhail.
Fredrik Ekefjärd, jobbar som lantmätare vid Skellefteå kommun och som den kartexpert han är har Fredrik stenkoll på var spåren finns.
Mikhail, som växte upp i Moskva, har åkt mycket skidor genom åren och Fredrik har bland annat avverkat Vasaloppet två gånger.
Spåren i centralorten drivs av Skellefteå kommun med undantag för motionsspåren på Anderstorp och Sunnanå som drivs av IFK Anderstorp respektive Sunnanå SK.
– Alla de övriga elljusspåren drivs av föreningar som gör ett fantastiskt jobb med att hålla uppe spåren, säger Fredrik Ekefjärd.
När det gäller favoritspår lyfter de fram Boliden och Burträsk som har varierade spår samt Ersmark och Varuträsk för sin naturskönhet.
– Lövånger och Byske har också mycket fina spår, menar Mikhail.
– Sista spåret som vi åkte i Sandfors blev också en av favoriterna för oss båda. Kuperat och mycket vackert längst Kågeälven, inflikar Fredrik.
Vad de vill uppmana föreningarna som driver spåren är att förbättra markeringen av åkriktningen så att det inte uppstår risk för krockar.
– Det skulle också på vissa håll behöva skyltas bättre så att man hittar spåren, avslutar Fredrik Ekefjärd.