Räddningsaktion för linbanan

Nu besiktigas Världens längsta linbana mellan Mensträsk och Örträsk – ett måste för att det spektakulära besöksmålet ska gå att sälja. ”Ett spännande jobb med fin utsikt”, tycker Mats Holmqvist.

Bosse Biström har tillsammans med hustrun Marie-Louise Eklund drivit linbanan i många år. Nu står den stilla men förhoppningen är att det ska bli en omstart med en ny ägare.

Bosse Biström har tillsammans med hustrun Marie-Louise Eklund drivit linbanan i många år. Nu står den stilla men förhoppningen är att det ska bli en omstart med en ny ägare.

Foto: Evelina Eriksson

Mensträsk2018-06-13 19:00
undefined
Alf Biström och Mats Holmqvist kontrollerar betongen och armeringen. Senare väntar besiktning av bär- och draglina, mekanik och drift och övervakning.

Tillsammans med kollegan Andreas Karlsson från Dekra och med Alf Biström som medhjälpare kontrollerar han betongen i de kraftfulla stolparna som genomkorsat landskapet i över 75 år.

undefined
Eftersom vissa stolpar står i vatten måste Mats Holmqvist, Andreas Karlsson och Alf Biström även använda båt.

– Vi tittar främst på armeringen, vilket skick det är på den, och om det är något i betongen som påverkar, berättar Hans.

Snart är Världens längsta linbana till saluTvå största besöksmålen till salu – ”oerhört viktigt att de blir kvar”

Han och Andreas är betongexperter, stationerade i Göteborg men med hela Sverige som arbetsfält. Ändå är det här uppdraget lite speciellt.

Unikt

– Det är första gången vi är ute på ett sådant här jobb. Sådana här stolpar är lite unika för Sverige, säger Hans.

När de är klara ska deras arbete resultera i en besiktningsrapport och ett åtgärdsprogram.

Därefter kan en byggfirma lägga ett anbud på jobbet och då får också de ansvariga för anläggningen en prislapp på vad det kommer att kosta.

Kan bli dyrt

– Det här är osäljbart om det inte är besiktigat, säger Bosse Biström, som tillsammans med sin fru Marie-Louise Eklund körde linbanan till och med sommaren 2016 och som fortfarande står som ägare.

Det här är osäljbart om det inte är besiktigat.

Nu hoppas Bosse att anläggningen är i så pass bra skick att det inte krävs alltför stora reparationer. Bara besiktningen går på 250 000 kronor och om det är mycket som ska åtgärdas kan kostnaderna snabbt bli avskräckande för en spekulant.

undefined
Bosse Biström har tillsammans med hustrun Marie-Louise Eklund drivit linbanan i många år. Nu står den stilla men förhoppningen är att det ska bli en omstart med en ny ägare.

Bosse är långt ifrån ensam om att vilja hitta en köpare. Anläggningen anses så pass unik att Norsjö kommun och Linbaneföreningen har beviljats ett projekt med EU-pengar genom Leader Skellefteå Älvdal.

Livsstil

Ny framtid för Världens längsta linbana heter projektet, där målet är att ta fram ett försäljningsprospekt.

undefined
Den drygt 13 kilometer långa linbanan för passagerartrafik har sedan starten 1989 lockat många långväga gäster.

Projektledaren Roger Albertsson räknar med att den första analysen ska vara klar om tre veckor. Därefter väntar steg två i besiktningen och om allt går bra ska annonsen om försäljning ut i höst.

– Jag tror att en köpare måste ha kunskap kring de mekaniska delarna. Sedan är det en livsstil att driva en sådan här anläggning, säger han.

Världens längsta linbana

Den drygt 13 kilometer långa sträckan mellan Mensträsk och Örträsk ingick tidigare i den närmare tio mil långa malmlinbanan mellan Kristineberg och Boliden. Banan byggdes på rekordtid mitt under brinnande världskrig.

Malmtransporterna upphörde 1987 och två år senare öppnades sträckan i nya specialbyggda korgar för att transportera turister.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om