Förslaget till planprogram var på samråd i vintras, och det ledde till stort engagemang. 25 yttranden skickades in. Till följd av synpunkterna gjordes programmet delvis om, och det godkändes på torsdagen av bygg- och miljönämnden.
Synpunkterna om trafik var många, men de avfärdas med att trafikverket bestämmer över vägen genom byn. Således är det staten som bestämmer om den eventuella gång- och cykelväg som byborna önskar samt var busshållplatser ska placeras.
I programmet föreslås fyra ställen där det kan skapas kvarter med nya bostäder. Ett område som flera kritiserar finns nära järnvägen. Det påpekas att järnvägen redan i dag medför skakningar och buller som stör befintliga hus, och att då bygga ännu närmare spåret anses olämpligt. Om det byggs i området som kallas ”gamla lastzonen” skulle också skog tas ner som i dag är ett bullerskydd mot järnvägen.
Att bostadsområden föreslås på jordbruksmark ansågs tvivelaktigt av flera, inte minst länsstyrelsen som noterar att vissa marker har brukats ganska nyligen. Kommunen brukar normalt vara avhållsam med att tillåta nya hus på jordbruksmark, men i just denna plan har man föreslagit sådant byggande, med hänvisning till att Skellefteå behöver nya bostäder och att marken inte anses särskilt brukningsvärd.
En person är tveksam till att det skapas tätbebyggda kvarter. Hen tror att folk som flyttar till en by hellre vill ha stora och lantliga tomter.
Medle bysamfällighetsförening påpekar att det är brist på platser i barnomsorgen. Fler platser måste ordnas innan man utökar antalet barn i byn genom inflyttning, anses det.
Planprogrammet gör det också möjligt med en ny fyravdelningsförskola på Pliggvägen.
Medle ligger uppströms en damm som drivs av Statskraft Sverige AB. Kraftbolaget är irriterat över att de inte var inbjudna till samrådet. Kraftbolaget påpekar bland annat att deras stora damm över älven främst är en damm, och den väg som ligger ovanpå därför kan behöva vara stängd för arbeten oftare än en vanlig bro.
Planprogrammet ändrades på flera punkter, framförallt ströks vissa partier. Det har nu godkänts och ska ligga till grund för kommande detaljplaner.
– Det är viktigt att Medle nu växer hållbart och att vi bevarar karaktären som jordbruks- och skogsort, säger Lilian Nilsson (V), vice ordförande i bygg- och miljönämnden.