Snart upphör brytningen i Maurlidengruvan

Under april upphör brytningen i Maurlidengruvan. Det innebär att gruvan går i graven efter nästan 19 års drift. ”Det är ett visst vemod. Maurliden har varit en bra arbetsplats”, säger produktionschefen Håkan Nordström.

Botten på dagbrottet ligger nu 180 meter ned i Maurlidengruvan.

Botten på dagbrottet ligger nu 180 meter ned i Maurlidengruvan.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren

Maurliden2019-03-11 06:15
undefined
Gruvchefen Greger Spetz (t v) och produktionschefen Håkan Nordström konstaterar att det hör till gruvors natur att de stängs. ”Det här är en naturresurs och den är inte oändlig.”, säger Spetz.

Han, gruvchefen Greger Spetz och planeraren Bertil Holmqvist sitter samlade i gruvkontoret vid Maurlidengruvan. Att gruvor slutbryts är inget nytt för dem.

– Men det känns aldrig bra att en gruva stängs, säger Håkan Nordström.

För Holmqvist är det tredje gången. Han var med i såväl Laisvall som Storliden. Nordström var också med i Storliden som stängde i juni 2008 efter sju års drift. Vid nedläggningen ägde Lundin Mining gruvan, men Boliden drev den på totalentreprenad.

Längre livstid

Det var i den 7 juni 2000 som den första salvan sprängdes vid dagbrottsgruvan i Maurliden. Då beräknades livslängden till fem år och den totala brytningen till 1,3 miljoner ton malm som skulle transporteras till anrikningsverket i Boliden.

undefined
Från början trodde Boliden att Maurlidengruvan bara skulle brytas i fem år. När den nu stängs har den varit i drift i nästan 19 år.

Gruvan fick i slutändan en betydligt längre livstid.

– Vi har gjort omtag här i gruvan två gånger, senast 2008, berättar Bertil Holmqvist.

– Det fanns en plan att gruvan skulle vara i drift till 2020, men den malm som återstår har brutits lite snabbare. Därför har tiden kortats, fortsätter Nordström.

– Det här är en naturresurs och den är inte oändlig. Målsättningen har funnits med i hela gruvans livslängd att ta tillvara det som finns här, konstaterar Greger Spetz som också är gruvchef i Kankberg.

180 meters djup

Vid starten bröts malmen i dagbrottet i Maurliden östra som i dag är under pågående efterbehandling. I dag sker brytningen i Maurliden västra där en väg slingrar sig ned till botten, som ligger 180 meter ned. Där kommer den sista malmen i gruvan att brytas.

undefined
Malmen transporteras upp och läggs i en hög. Sedan fraktas den därifrån till anrikningsverket i Boliden.

Efter varje salva transporteras omkring 20 000 ton malm upp ur gruvan. 3,7 miljoner ton malm kommer att ha brutits i Maurliden västra och 1,8 miljoner ton i östra. Detta ska till exempel jämföras med underjordsgruvan Storliden där totalbrytningen blev 1,5 miljoner ton.

Framförhållning

Boliden har nio egna anställda på plats. Dessutom jobbar cirka 15 entreprenöranställda vid gruvan. Skiftjobbarna arbetar sju dagar och är lediga sju dagar.

undefined
Botten på dagbrottet ligger nu 180 meter ned i Maurlidengruvan.

– Varje tisdag planerar vi hur vi ska jobba framöver, berättar Nordström.

– Det är en liten arbetsplats och det tas ett otroligt stort ansvar i organisationen. Personalen är väldigt lojal med varann då alla vet att varje individ betyder så mycket. Samtidigt innebär det också att varje individ har ett stort utrymme att vara med och påverka. säger Spetz.

– Vi är mitt ute i skogen. Ska man beställa en sak måste man ha framförhållning. Det innebär att det blir mycket planering på en sådan här arbetsplats, fortsätter Nordström.

Zinken är basen

Det gäller att få borrningen, skjutningen och lastningen att rulla.

– Dagbrottsverksamheten är speciell. Vi är extremt noggranna med säkerheten och mycket avgörs av temperaturen, säger Nordström.

undefined
”Ju senare våren kommer desto längre kommer vi att kunna driva gruvan”, konstaterar planeraren Bertil Holmqvist,

Det är inte svårt att förstå vilka krafter som kan släppas lös då den is som är fastfrusen på bergväggarna ned i dagbrottet börjar tina. Det handlar om stora mängder vatten som kommer att rinna – och pumparna som finns på plats kommer att få jobba hårt.

Zink har varit basen i Maurlidengruvan. Silver och guld finns också i malmen – och ”östra” hade även en del koppar.

Vattenrening

Då sista transporten med malm lämnat gruvan väntar återställningsprocessen. Landskapet ska ska sättas i så ursprungligt skick som möjligt. Ett antal personer kommer därför att jobba kvar vid gruvan.

– Den del som väntas ta längst tid är vattenreningsprocessen, berättar Spetz. Mycket av den rent fysiska återställningen går ganska snabbt.

undefined

Redan inför kapitalmarknadsdagen hösten 2017 lyfte dåvarande gruvchefen vid Boliden Mikael Staffas, i dag vd, att han såg slutet för Maurlidengruvan komma.

”I Bolidenområdet minskar produktionen från 2018-2020 som en följd av att Maurlidengruvan slutbryts", sa han då.

– Maurliden har varit en otroligt betydelsefull gruva för Bolidens Bolidenområde. Maurliden har under sin livstid varit en lysande affär, säger Spetz.

Sista salvan

Men snart väntas den sista salvan. Exakt när kan inte någon i trion säga.

– Ju senare våren kommer desto längre kommer vi att kunna driva gruvan, konstaterar Bertil Holmqvist, som skämtsamt säger att han blir ”statsanställd”, det vill säga pensionär, då gruvan stängs, medan Nordström och Spetz fortsätter inom Boliden.

Gruvstängningar i Norranområdet på 2000-talet

Maurliden blir den femte gruvan i Norranområdet som stängs under 2000-talet.

2001 stängdes Laisvallgruvan efter 58 års drift, samma år också Åkerbergsgruvan efter 12 år. I slutet av 2006 bröts sista malmen i Petiknäsgruvan efter 14 års gruvbrytning.

2008 stängdes gruvan i Storliden utanför Malå, och nu 2019, kommer den sista malmen att levereras från Maurlidengruvan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!