1923 grundades ABEM- Aktiebolaget Elektrisk Malmletning i Stockholm. De arbetade med prospektering och med att utveckla geotekniska mätmetoder. Detta gjorde de med hjälp av den nya radiotekniken som kunde förstärka svaga signaler. Tvåramsmetoden var en enkel och effektiv mätmetod som bland annat blev prospekteringsmetoden för Centralgruppen vilka bland annat låg bakom fyndet av Bolidengruvan. På 1920-talet låg Sverige mycket långt före andra länder i fråga om prospekteringsteknik.
ABEMs verksamhet växte snabbt och på 1950-talet var de Europas största geofysiska konsultbolag med cirka 300 anställda. Då hade man etablerat ett mycket bra samarbete med SGU- Sveriges Geologiska Undersökningar som 1937 etablerat ett kontor i Malå.
1960 förvärvades ABEM av Atlas Copco som lät Abem vara en egen division. 1987 var det dags igen för en ny ägare. Den här gången i form av SGUs privata gren SGAB- Swedish Geological AB i Luleå.
– SGAB förenade ABEM i sin geofysikavdelning i det nya dotterbolaget ABEM Geoscience AB, berättar Jonny Falk, som 2013 började hos Guideline Geo i Malå och som sedan 2015 är platschef här och numera också kvalitetschef för hela koncernen.
1992 förvärvades ABEM av det norska företaget Dyno Industries AS och 1994 blev Malådelen av SGAB ett eget bolag, som fick namnet Malå Geoscience AB.
2007 togs både ABEM och Malå Geoscience över av Guideline Technology AB som sedan 2012 går under namnet Guideline Geo, vilka är noterade på Nasdaq First North Growth Market.
– De starka varumärkena ABEM och MALÅ är fortfarande grundpelarna i Guideline Geo, betonar Jonny Falk.
Guideline Geo är idag världsledande inom området geofysik. Företaget utvecklar och marknadsför lösningar inom fyra globala segment: Kartläggning av vattenförekomster, övervakning och kartläggning av miljöföroreningar, undersökning inför uppförande av byggnation och underhåll av infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid gruvdrift och mineralutvinning.
– Marknaderna för vattenprospektering och mark- och berggrundsundersökningar växer snabbt och kunderna är såväl myndigheter som konsultbolag världen över. I början av maj fick vi till exempel en order från Punjab Irrigation Department i Pakistan som ska kartlägga och utvärdera grundvattentillgångarna i landet, berättar Malin Siberg, som i höstas blev vd för Guideline Geo. Sedan 2021 hade hon då suttit i styrelsen för företaget.
Hon konstaterar att en styrka för Guideline Geo är deras breda produktportfölj när det gäller geofysiska metoder.
– Inom det området kan vi erbjuda en one-stop-shop, säger Malin Siberg.
2021 presenterade Guideline Geo en helt ny generation markradar för kartläggning av infrastruktur. I den använder de sig bland annat av artificiell intelligens.
– Den nyttjas för detektering och kartläggning av rör och ledningar i mark, något som blir allt viktigare inför grävarbeten i samband med nybyggnationsprojekt och underhållsarbeten, berättar Jonny Falk.
Guideline Geo har idag totalt 85 anställda. Dessa finns dels vid huvudkontoret Stockholm, utvecklingsavdelningen i Umeå, vid två försäljningskontor i USA och ett i Malaysia samt i Malå. I Malå arbetar 30 personer med att bygga utrustningarna och de har även hand om all global support och service.
– Vi säljer våra produkter i 80 länder och växer i alla regioner. Störst är tillväxten i Europa och i Mellanöstern och USA är vår enskilt största marknad, berättar Malin Siberg.
2022 låg företagets omsättning på 172 miljoner kronor och det hår året har börjar riktigt bra för företaget. För det första kvartalet uppgick Guideline Geos omsättning till 45,3 miljoner kronor, vilket var en ökning med 23 procent jämfört med samma period 2022. Samtidigt gick rörelseresultatet från -0,7 miljoner till 1,7 miljoner kronor.
– Vi har kämpat med lönsamheten men nu växer vi inte längre på bekostnad av lönsamheten, utan nu handlar det om hållbar lönsamhet, säger Malin Siberg.
Jonny Falk konstaterar att kompetensfrågan, liksom för många andra företag, är en stor utmaning för Guideline Geo.
– Fast vi har lyckats riktigt bra med att rekrytera duktiga medarbetare och jag upplever att vi är en attraktiv arbetsgivare. Vår produktion är ett hantverk och det ställer höga krav på medarbetarna. Vi har också lagt ner mycket kraft på att optimera flödena, avslutar Jonny Falk.