Kulturskolan och föregångaren musikskolan i Malå har länge legat i framkant i länet. Skolan har alltid haft många sökande, verksamheten har breddats till att erbjuda flera konstformer och i flera år prenumererade Malå på Lärarförbundets utmärkelse Västerbottens bästa musik- och kulturskolekommun.
Men i höst har någonting hänt. När det blev bestämt att eleverna inte längre får gå ifrån lektionerna för att öva var det många som hoppade av.
– På tre veckor har 16 elever slutat, berättar musikläraren Lisa Stenlund.
Vad som känns extra tungt är att beskedet från skolledningen kom så sent. När Lisa och hennes kollega Ulla-Britt Frohm fick veta hur det låg till hade skolan redan börjat och musiklärarna precis lagt schemat för eleverna.
– Då rasade allt, säger Ulla-Britt, och tillägger:
– Det känns som att ”är vi inte värda mer än så?”
Följden blev att de blev tvungna att lägga pusslet igen. Flera gånger till och med, för att få till en någorlunda vettig lösning.
Till slut lyckades de få ihop det. Men svider ändå att det blev som det blev.
Lisa och Ulla-Britt konstaterar att kulturskolan är oerhört betydelsefull för många elever.
Det gäller inte minst de som lider av psykisk ohälsa. Något som bland annat yttrat sig i att kulturskolan är med i ett samarbetsprojekt med elevhälsan där eleverna kan få kultur på recept.
Ulla-Britt beskriver kulturskolan som en oas:
– Om någon har en dålig dag vill vi lyfta dem. Man ska må bättre när man går härifrån.
När eleverna inte längre får gå ifrån sina ordinarie lektioner återstår rasterna och efter skoldagens slut. Att komma hit efter skolan blir extra svårt för de elever som bor i byarna och har en buss att passa.
Det har musiklärarna än så länge lyckats parera genom att se till att alla som åker buss har fått sina tider på rasterna.
En som är tacksam för det är Gabriel Lundström. Han bor i Säter utanför Kristineberg, går i årskurs nio och har spelat i kulturskolan sedan han gick i fyran.
Gabriels huvudinstrument är bas, favoritmusiken är hårdrock och Iron Maiden är ett av banden som han helst lyssnar på och spelar till.
Att han brinner för musiken går inte att ta miste på. Han är också en av dem som brukar komma hit och spela på rasterna i det elevrum som är öppet för eleverna på raster, kvällar och helger.
– Det är kul att spela. Då får man också vara en förebild för ungarna, det är väldigt kul.
Gabriel är lite kluven inför förändringen. Han kan i och för sig se fördelar med att inte missa lektionstid.
Men samtidigt missar han nu tid med kompisar på rasten och om han hade blivit tvungen att spela efter skoldagens slut skulle det inte gå ihop med skolbussen hem.
– Det är inte heller alla föräldrar som har tid att skjutsa, säger han.
Att eleverna i kulturskolan inte får öva på lektionstid är inget lokalt påfund. I stället är det en förändring som har genomförts runt om i landet, sedan Skolinspektionen för några år sedan slog ned på att de kommuner som låter eleverna gå ifrån på lektionstid bryter mot skollagen.
– Vi ska följa skollagen. Det är trist, men det är ett måste, säger Erik Lindblom, skolchef i Malå.
Samtidigt förstår han musiklärarnas frustration över att de fick informationen så sent. Även om det finns förklaringar till varför det blev så borde de ha fått veta hur det låg till långt tidigare:
– Jag tycker att kritiken är befogad. Det hade varit mycket bättre om beslutet hade kommit före sommaren, det var tråkigt att det blev så.
Så blev det i Skellefteå och Norsjö
Skellefteå kommun genomförde förändringen 2018. Susanne Lohman, enhetschef vid kulturskolan i Skellefteå, säger att deras möjligheter att möta eleverna har påverkats, att det har lett till att elever slutat och att det är barn som har skolskjuts som har drabbats hårdast. Hon har ingen siffra på hur många det rör sig om, men enligt en artikel i Norran våren 2019 handlade det om runt 150 barn.
I Norsjö kommun genomfördes förändringen i januari 2022. Musikläraren Willy Björkbacka berättar att de då fick ett stort tapp, kulturskolan brukar ha runt 100 elever och ligger nu på omkring 60. Även här har det slagit hårdast mot skolskjutsbarnen. En annan drabbad grupp är enligt Willy Björkbacka barn och unga med psykisk ohälsa som haft kulturskolan som ett viktigt andningshål.